Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 2,2 (1998) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23161

Title: Tiempo y contexto del discurso curricular en España
Other Titles: Time and setting of the curricular discourse in Spain
Authors: Bolívar Botía, Antonio
Issue Date: 1998
Abstract: El artículo analiza el tiempo y contexto del discurso curricular en España, mostrando los efectos de descontextualización de las teorías anglosajonas. En segundo lugar, además de describir las razones de la imposición de una “ortodoxia curricular” con la Reforma de los noventa, cuestiona los efectos que ha tenido para la Didáctica la introducción de enfoques psicológicos del currículum. Por último, explora las posibilidades teóricas y prácticas para el desarrollo de la Didáctica, abogando por una integración y articulación entre Didáctica y Currículum.
The article analyzes the time and setting of the curricular discourse in Spain, showing the effects of the de-contextualization of the Anglo-Saxon theories. Secondly, in addition to describing the reasons for the imposition of a “curricular orthodoxy” with the reform of the nineties, it questions the effects on the Didactic of the introduction of psychological approaches of the curriculum. Finally, it explores the theoretical and practical possibilities for developing the Didactic, defending an integration and articulation between Didactics and Curriculum.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev22ART4;22
Keywords: Empirismo neopositivista
Discurso curricular
Didáctica
Países europeos
Neo-positive empiricism
Curricular discourse
European countries
URI: http://hdl.handle.net/10481/23161
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bolívar Botía, A. Tiempo y contexto del discurso curricular en España. Profesorado, 2(2): (1998). [http://hdl.handle.net/10481/23161]
Appears in Collections:Vol. 2,2 (1998)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev22ART4.pdf99.25 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada