Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 2,2 (1998) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23153

Title: De la genealogía a la biografía: ¿Qué ha pasado con la didáctica en estos últimos 25 años?
Other Titles: From genealogy to biography: What has happened to education in the past 25 years?
Authors: Zabalza Beraza, Miguel Ángel
Issue Date: 1998
Abstract: El artículo analiza y discute, en primer lugar, lo que ha sido la historia del currículum en España, abogando por una visión más plural, dialéctica y de continuidad entre los estudios didácticos y los curriculares. La perspectiva curricular ha contribuido, más allá de los discursos metacurriculares, por un lado, a un planteamiento crítico sobre la escuela y, por otro, a una nueva gestión de la práctica. La didáctica, entendida en sentido amplio, genera una práctica fundamentada a diferentes niveles. El reto futuro es conciliar, dialécticamente, una teoría potenciadora de buenas prácticas.
The article analyzes and discusses, in the first place, the history of the curriculum in Spain, defending a vision that is more plural, dialectic and continuous among the didactic and curricular studies. The curricular perspective has contributed, beyond the meta-curricular discourse, on the one hand, to a critical proposal about the school and, on the other hand, to a new management of the practice. Didactics, understood in the broad sense of the word, generates practice supported at different levels. The future challenge is to dialectically reconcile a theory that promotes good practices.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev22ART3;22
Keywords: Didáctica
Curriculum
Área de conocimiento
Teoría-práctica
Didactics
Knowledge area
Theory-practice
URI: http://hdl.handle.net/10481/23153
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Zabalza Beraza, M.A. De la genealogía a la biografía: ¿Qué ha pasado con la didáctica en estos últimos 25 años?. Profesorado, 2(2): (1998). [http://hdl.handle.net/10481/23153]
Appears in Collections:Vol. 2,2 (1998)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev22ART3.pdf73.09 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada