Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 1,2 (1997) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23132

Title: La Educación Especial en una escuela inclusiva
Other Titles: Special Education in the inclusive school
Authors: Salvador Mata, Francisco
Issue Date: 1997
Abstract: En este artículo se presenta la escuela inclusiva como la alternativa a la ley y la práctica de la integración. La propuesta de escuela inclusiva posee connotaciones políticas y sociales, además de conllevar cambios en la perspectiva organizativa y en el modelo de enseñanza. En este sentido, según se muestra en este artículo, el movimiento inclusivo aboga por una organización adhocrática caracterizada por la colaboración, la adaptación mutua y la relación discursiva. Así mismo, el enfoque de escuela inclusiva es congruente con los modelos de enseñanza basados en la actividad, ecológicos, holísticos o basados en la comunidad. Los argumentos que demandan una reforma de la educación especial, así como los modelos que los fundamentan son analizados profundamente en este artículo.
In this article the inclusive school is presented as the alternative to the law and the practice of integration. The proposal of the inclusive school has political and social connotations, and it implies changes in the organizational perspective and the educational model. In this sense, as is shown in this article, the inclusive movement defends an adhoc organization characterized by collaboration, mutual adaptation and a discursive relationship. Likewise, the focus of the inclusive school is congruent with teaching models based on ecological, holistic activities based in the community. Arguments for special education reform, as well as the models that support them, are thoroughly analyzed in this article.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: Profesorado_1(2)_23-33;12
Keywords: Educación especial
Escuela inclusiva
Integración de la enseñanza
Inclusive school
Special education reform
Teaching models based on ecological
Holistic activities based in the community
URI: http://hdl.handle.net/10481/23132
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Salvador Mata, F. La Educación Especial en una escuela inclusiva. Profesorado, 1(2): 23-33 (1997). [http://hdl.handle.net/10481/23132]
Appears in Collections:Vol. 1,2 (1997)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Profesorado_1(2)_23-33.pdf72.81 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada