Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 1,1 (1997) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23125

Title: Atención a la diversidad y formación del profesorado: apuntes para la reflexión
Other Titles: Payng attention to the diversity and training of the teaching staff: notes for reflection
Authors: Jiménez, Paco
Vilá, Montserrat
Issue Date: 1997
Abstract: Tras un exhaustivo análisis de las funciones del profesor de Educación Especial a lo largo de la historia, antecedentes y estado de la cuestión de las dimensiones implicadas en su formación para ofrecer una respuesta educativa adecuada a los niños con necesidades educativas especiales, el artículo describe una experiencia llevada a cabo en la Universidad de Girona para recabar información sobre cómo se está llevando a cabo el proceso de integración educativa. El trabajo se centra en distintas dimensiones con el objetivo final de elaborar una propuesta de diseño curricular de formación del profesorado con vistas a la integración en la perspectiva de la reforma. Finalmente, se presentan las conclusiones provisionales derivadas de la aplicación de una encuesta sobre los aspectos que los profesores creen más relevantes en su formación para la atención de alumnos.
The article provides an exhaustive analysis of the functions of the Special Education teacher throughout history, the antecedents and the current state of the question of the dimensions involved in teacher training to provide an adequate educational response to children with special needs. The article then describes an experience at the University of Girona designed to gather information about how the process of educational integration is being carried out. The study focuses on different dimensions with the purpose of elaborating a curricular design proposal for training teachers that takes integration into consideration in the perspective of the reform. Finally, provisional conclusions are presented stemming from the application of a survey on the aspects of their training that teachers believe are most relevant in attending to students.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: Profesorado_1(1)_33-48;11
Keywords: Necesidades educativas especiales
Profesor de Educación Especial
Formación profesorado
Integración escolar
Creencias de los profesores
Special educational needs
Special Education teacher
Teacher training
School integration
Teachers' beliefs
URI: http://hdl.handle.net/10481/23125
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jiménez, P.; Vilá, M. Atención a la diversidad y formación del profesorado: apuntes para la reflexión. Profesorado, 1(1): 33-48 (1997). [http://hdl.handle.net/10481/23125]
Appears in Collections:Vol. 1,1 (1997)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Profesorado_1(1)_33-48.pdf464.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada