Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23034

Title: El tratamiento interdisciplinar de lo eco-sostenible en la enseñanza secundaria: un estudio de caso
Other Titles: Eco-sustainable interdisciplinary treatment in Secondary Education: a case study
Authors: Vázquez Cano, Esteban
Issue Date: 2012
Abstract: Este artículo presenta y analiza una investigación sobre nuevas formas de abordar la educación ambiental desde proyectos interdisciplinares que involucran a un gran número de alumnos/as y profesores/as en los centros educativos. El proyecto analizado lleva por título: “Concienciación y gestión de los recursos abióticos del centro”. Este proyecto se ha desarrollado en un instituto de enseñanza secundaria de la provincia de Toledo y persigue una construcción colectiva e interdisciplinar del saber y de la concienciación ambiental partiendo de los elementos básicos el currículo: objetivos, competencias y contenidos. El desarrollo del proyecto se ha caracterizado por su adaptabilidad al contexto y el fomento de actitudes prácticas en pro de la sostenibilidad, el reciclaje y el ahorro de energía. Para su análisis se ha diseñado una metodología de corte cualitativo y cuantitativo que nos ha permitido constatar la alta funcionalidad y utilidad de este tipo de proyectos en la consecución del objetivo de generar en el alumnado actitudes y comportamientos eco-sostenibles en su entorno mediato.
This paper presents and analyzes a research on new approaches to develop environmental education from interdisciplinary projects involving a large number of students and faculty in schools. The project discussed is called: "Awareness and school´s abiotic resource management." This project was developed in a secondary school in the province of Toledo and pursues an interdisciplinary collective construction of knowledge and environmental awareness starting from the basic elements of the curriculum: objectives, competencies and contents. Project development has been characterized by their adaptability to the context and development of practical attitudes towards sustainability, recycling, and saving energy. For the analysis we designed a qualitative and quantitative methodology which allowed us to observe the high functionality and usefulness of this type of project in achieving the goal of generating in students attitudes and behaviors for the sustainable eco-mediate environment.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev162ART10;162
Keywords: Educación medioambiental
Sostenibilidad
Innovación curricular
Interdisciplinariedad
Environmental education
Sustainability
Curriculum Innovation
Interdisciplinarity
URI: http://hdl.handle.net/10481/23034
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vázquez Cano, E. El tratamiento interdisciplinar de lo eco-sostenible en la enseñanza secundaria: un estudio de caso. Profesorado, 16(2): 165-192 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23034]
Appears in Collections:Vol. 16,2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev162ART10.pdf514.7 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada