Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23032

Title: ¿Cómo aprenden ahora los estudiantes de magisterio a atender a la diversidad de su alumnado?
Other Titles: How do Primary School Teaching students learn to take into consideration diversity? Give arguments
Authors: Gallego Ortega, José Luis
Rodríguez Fuentes, Antonio
Issue Date: 2012
Abstract: El artículo contiene una reflexión fundamentada acerca de las necesidades formativas tradicionales y actuales del profesorado, en su formación inicial, para responder al reto de la atención a la diversidad en el marco de la actual Escuela Inclusiva. Para fundamentar la propuesta concreta que se explicita, se revisan las demandas y reivindicaciones en este ámbito y se sitúan en el nuevo escenario de formación docente dibujado por el EEES: Grados de Magisterio (Infantil y Primaria) y Postgrado (Psicopedagogía, Escuela Inclusiva). Cambios recientes (Inclusión educativa) y relucientes (titulaciones emergentes) que justifican la oportunidad de este discurso, cuyo resultado es una declaración de intenciones para universidades y profesores universitarios con propósito de optimizar la formación inicial actual del docente para capacitarlo en la atención eficaz a las necesidades específicas de sus futuros alumnos.
The article contains a reflection based on traditional and current training needs of teachers, in their initial training period, to meet the challenge of attending to diversity in the context of the current Inclusive School. To support the specific personal proposal made claims and demands are reviewed in this area and they are placed in the new teacher training scenario drawn by the EEES: Degrees of Teachers (Infant and Primary Education) and PostGraduate Studies (Inclusive School). Recent (Inclusive education) and bright (emerging degrees) changes justifying the opportunity of this speech, whose result is a statement of intentions for college and university professors in order to optimize the current initial training of teachers to enable them the effective care of the specific needs of their future students.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev162COL2;162
Keywords: Educación Especial
Formación inicial docente
Grados de Magisterio
Special education
Initial teaching training
Primary school teaching Courses
URI: http://hdl.handle.net/10481/23032
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gallego Ortega, J.L.; Rodríguez Fuentes, A. ¿Cómo aprenden ahora los estudiantes de magisterio a atender a la diversidad de su alumnado?. Profesorado, 16(2): 327-342 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23032]
Appears in Collections:DDOE - Artículos
Vol. 16,2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev162COL2.pdf162.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada