Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Proyectos Fin de Máster >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22724

Title: Cuentos infantiles como arma coeducativa
Authors: Quesada Chamorro, Ana Isabel
Direction: Robles Sanjuán, Victoria
Wojtaszek, Marek
Collaborator: Universidad de Granada. Instituto de Estudios de la Mujer
Issue Date: 13-Dec-2012
Submitted Date: Sep-2012
Abstract: Voy a estudiar la coeducación como propuesta pedagógica para visibilizar y denunciar los aspectos sexistas, desiguales y discriminatorios que aún se encuentran en el sistema educativo español. Para ello voy a centrarme en la literatura infantil, más concretamente en los cuentos infantiles, y comprobar si los valores que éstos transmiten sirven para crear modelos de comportamiento y de vida en niños y niñas de entre 0 y 6 años de edad, tomándolos como modelos verdaderos y acordes con la realidad. El objetivo que me planteo es demostrar la importancia de utilizar la coeducación como propuesta pedagógica dentro del sistema educativo, para hacer visible cualquier componente sexista en el currículo escolar y evitar su reproducción a través de materiales didácticos como son los cuentos infantiles. Para ello voy a hacer una revisión de imágenes y contenidos en seis cuentos infantiles y mostrar los valores que éstos utilizan para el proceso educativo del niño y de la niña, y la construcción de las relaciones de género entre hombres y mujeres. Quiero demostrar que existe una nueva generación de literatura infantil no sexista o coeducativa, que se fundamente en valores coeducativos tales como, igualdad, tolerancia, respeto, autonomía, paz, etcétera y se mantengan al margen de aquellos valores sexistas que imperan en algunos clásicos infantiles. Me voy a centrar en esta etapa infantil, entre 0 y 6 años de edad porque considero que la literatura infantil es una herramienta muy útil de enseñanza a la vez que contraproducente, ya que genera construcciones sociales no identificadas y alejadas de los modelos de género de esta sociedad.
I am going to investigate the coeducation as a pedagogical approach to visualize and report the sexist, unequal and discriminatory values that are still in the Spanish educational system. For this I want to focus on children’s literature, specifically in children’s stories, to see how the values that they transmit serve as model behavior and life for children between 0 and 6 years old, taking them as true models and in line with the reality The aim, that I consider, is to demonstrate the importance of use the coeducation as a pedagogical approach within education system in order to make visible any sexist component in the school curriculum and prevent their reproduction through materials such as children’s stories. For this, I want to make a visual and content revision in six children’s tales and how these tales influence in the educational process of children and the construction of gender relations between women and men. I want to demonstrate if there is a new generation of non-sexist children’s literature or coeducational that is based on coeducational values such as equality, tolerance, respect, independence, peace, etcetera, and stay away from those sexist values that prevail in some children’s classics. I want to focus in this age period because I consider that children’s literature is a useful tool for teaching and at the same time, I think it is a counterproductive tool because it generates unidentified social constructions of gender models in the society.
Sponsorship: Máster Erasmus Mundus en Estudios de las Mujeres y de Género, GEMMA. 4ª ed.
Keywords: Coeducación
Literatura infantil coeducativa
Sexismo en educación
Estrategias de género
URI: http://hdl.handle.net/10481/22724
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Proyectos Fin de Máster

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ANA_Quesada_TFM_2012.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada