Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura >
DDLL - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22314

Title: Educación para la convivencia intercultural
Authors: Níkleva, Dimitrinka G.
Issue Date: Nov-2012
Abstract: El artículo se centra en la necesidad de desarrollar la competencia comunicativa intercultural afectiva para conseguir la convivencia intercultural tan característica de nuestra sociedad actual. Presenta un breve repaso de alguna terminología básica relacionada con el tema y esboza algunas dificultades para la convivencia intercultural. En el ámbito educativo, el tratamiento de los temas multiculturales en el aula aporta distintas oportunidades para resolver este tipo de conflictos interculturales: educar en valores, usar el conflicto como aprendizaje y prevenir. El presente estudio profundiza en los estereotipos culturales que existen en la sociedad española y en su expresión lingüística. El objetivo es colaborar en la formación de actitudes positivas hacia la diversidad cultural. Al final, ofrece una propuesta didáctica para la aplicación del tema estudiado a la clase de Lengua castellana y Literatura en la etapa de la Educación Secundaria Obligatoria.
This paper focuses on the necessity of developing the affective intercultural communicative competence to encourage intercultural coexistence, which is so distinctive of our current society. It presents a brief review of some basic terminology related to the subject and it outlines some difficulties for the intercultural coexistence. Within the educational context, the treatment of the multicultural issues in the classroom provides diverse opportunities to solve this type of intercultural conflicts: teaching values, using conflict as a learning resource and preventing. The present study delves into the cultural stereotypes that exist in the Spanish society, as well as their linguistic representations. This paper tries to collaborate in the formation of positive attitudes towards cultural diversity. At the end, it offers a didactic proposal for the application of the theme dealt with in this article to the class of Spanish Language and Literature.
Publisher: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
Keywords: Interculturalidad
Competencia afectiva
Estereotipos culturales
Clase de Lengua
Interculturalism
Affective competence
Cultural steoreotypes
Spanish Language and Literature class
URI: http://hdl.handle.net/10481/22314
ISSN: 0210-1963
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Níkleva, Dimitrinka G. Educación para la convivencia intercultural. Arbor 188(757): 991-999 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/22314]
Appears in Collections:DDLL - Artículos
HUM457 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
educación intercultural_Nikleva_Arbor 2012.pdf133.87 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada