Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,3 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19169

Title: ¿La escuela o la cuna? Evidencias sobre su aportación al rendimiento de los estudiantes de América latina. Estudio multinivel sobre la estimación de los efectos escolares
Other Titles: The School or the Cradle? Evidences of its Contribution to Students’ Performance in Latin America. Multilevel Study about the estimate of School Effects
Authors: Murillo Torrecilla, F. Javier
Román Carrasco, Marcela
Issue Date: 2011
Abstract: Este articulo muestra el proceso y resultados de una investigación que busca estimar la magnitud de efecto escolar en el rendimiento en Matemáticas y Lectura de estudiantes latinoamericanos de tercer y sexto grado de Primaria, y compararlo con el efecto del nivel cultural y socio-económico de las familias. Para ello se realiza una explotación especial de los datos del Segundo Estudio Comparativo y Explicativo (SERCE) de la OREALC/UNESCO con Modelos Multinivel de tres niveles. Entre sus resultados encuentra que el efecto escolar neto para el conjunto de América Latina se encuentra entre 17,6 y 22,3%, con grandes diferencias entre países; y que el efecto del nivel cultural y socio-económico se encuentra entre el 10,8 y el 14,0%. Con ello se deduce la capacidad de la escuela para compensar las diferencias de origen.
This article shows the process and results of a research study that seeks to estimate the scope of the school effect on the learning outcomes in Math and Reading of Latin American students of third and sixth grades and compare them with the effect of socio-economic and cultural levels of the families. In order to do this, the study uses the data of the Second Comparative and Explanatory Study (SERCE) of the OREALC/UNESCO with Multilevel Models in three levels. One of the findings is that the net school effect for the whole of Latin America is between 17,6% and 22,3% with big differences among the different countries; and the effect of the cultural and socio-economic level is between 10,8% and 14,0%. With this it is possible to deduce the school capacity to compensate for the differences in origin.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev153ART3;153
Keywords: Efecto Escolar
Eficacia Escolar
Modelos Multinivel
Nivel socio-económico
School Effect
School Effectiveness
Multilevel Models
Socio-economic Level
URI: http://hdl.handle.net/10481/19169
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,3 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev153ART3.pdf199.74 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada