Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 3,1 (1999) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/18996

Title: LODE, LOGSE y LOPEGCED: 3BLEPUPQNE
Authors: Sáenz Barrio, Óscar
Issue Date: 10-Jan-2012
Abstract: El autor aplica al sistema educativo vigente, lo que los biólogos llaman "error catástrofe" para explicar el cambio que sufre un ecosistema cuando, sometido a un proceso de deterioro, uno o más factores lo hacen irreversible. El artículo describe los cuatro "errores catastróficos'; cuya acumulación ha determinado que la educación española haya superado el "umbral crítico", a partir del cual el sistema se agota y ya es incapaz de regenerarse a sí mismo. Las exigencias de un entono cultural, científico y tecnológico presidido por la eficacia, la exigencia, la competitividad, no pueden ser resueltas por el modelo educativo implantado por LODE, LOGSE y LOPEGCED, inspirado en una sociedad y economía socialista. De ahí la afirmación de que son 3 Buenas Leyes Educativas Para Un País Que No Existe (3BLEPUPQNE).
The author applies to the current education system what biologists call "catastrophe error" to explain the change experimented by an ecosystem when, in a deterioration process, ore or more factors make it nonreversible. The article describes the four "catastrophic errors", whose accumulation has determined that Spanish education has overcome the "critical threshold", from which the system extinguishes and it is unable of regenerating itself. The demands in a cultural, scientific and technological environment that is ruled by efficiency, demand and competitivity cannot be solved by the educative method introduced by LODE, LOGSE and LOPEGCED, inspired on a socialist society and economy. That is the reason why they are 3 Buenas Leyes Educativas Para Un País Que No Existe (3BLEPUPQNE) [3 Good Educative Laws For a Country That Does Not Exist].
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev31ART1.;31
Keywords: Legislación escolar
Sistema educativo
Desarrollo curricular
School legislation
Educational system
Curricular development
URI: http://hdl.handle.net/10481/18996
ISSN: ISSN 1138-414X
ISSN 1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 3,1 (1999)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev31ART1.pdf99.23 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada