Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,3 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17458

Title: La construcción de identidades docentes como constructo de estructura y dinámica sistémicas: argumentación y virtualidades teóricas y prácticas
Other Titles: The construction of teachers’ identities as a construct of a systemic structure and a systemic dynamic: their theoretical and practical virtues
A construção de identidades docentes como constructo de estrutura e dinâmica sistémicas: argumentação e virtualidades teóricas e práticas
Authors: Lopes, Amélia
Issue Date: 9-Sep-2011
Abstract: Resaltando la importancia de que, en los estudios sobre la identidad docente, se invierta en la configuración de una perspectiva teórica integrada y elaborada y teniendo como referente la biografía investigativa de la autora, este artículo tiene como objetivos presentar la “construcción de identidades profesionales docentes” como un constructo de estructura y dinámica sistémicas e indicar sus virtualidades teóricas y prácticas. Tras una exposición inicial sobre las concepciones de identidad enmarcadas por el interaccionismo simbólico y el sentido que en ellas se vislumbra, se desarrolla una argumentación en dos fases: una relativa a la crisis de identidad de los profesores y otra referente a la construcción de nuevas identidades. Se concluye destacando las virtualidades de considerar a la construcción de nuevas identidades docentes como un constructo de estructura y dinámica sistémicas, concretamente: la posibilidad de que se relacione la construcción de identidades profesionales y los procesos de profesionalización docente; y la importancia de que se piense la formación de profesores a los diversos niveles del sistema, teniendo en cuenta sus especificidades e interacciones.
This article underlies the importance that in studies about teachers’ identities we have to invest in a theoretical perspective that is both integrated and elaborated. It relies on the author’s research biography and has the following goals: to present “the construction of professional identities” as a construct that has both a systemic structure and a systemic dynamic, and to show their theoretical and practical virtues. After we have discussed about identity conceptions framed by symbolic interactionism and their meaning, we develop an argumentation in two phases: one that focuses teachers’ identity crisis and another one that focuses in the construction of new identities. Finally we emphasize the virtues of considering the construction of new teachers’ identities as a construct that has both a systemic structure and a systemic dynamic, namely: the possibility of relating the construction of professional identities and the processes of teachers’ professionalization; and the importance of thinking about teachers’ training in various levels of the system, having in mind its specificities and interactions.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev113COL1.;113
Keywords: Identidad profesional
Identidad docente
Crisis de identidad docente
Profesionalización docente
Professional identity
Teachers’ identities
Teachers’ identity crisis
teachers’ professionalization
URI: http://hdl.handle.net/10481/17458
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,3 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev113COL1.pdf167.76 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada