Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17433

Title: La escuela en el medio rural y su presencia en los planes de estudio de los grados de maestro en Educación Infantil y Primaria de las universidades españolas
Other Titles: The rural school as a topic at the infantile and primary teacher initial formation in Spain
Authors: Abós Olivares, Pilar
Issue Date: 8-Sep-2011
Abstract: Los planes de estudio concretan el currículum que tiene que cursar el alumnado, en nuestro caso universitario, con el objetivo de obtener una titulación determinada lo que, en el contexto actual, suponen la certificación de que han adquirido unas determinadas competencias en un campo del saber y del saber hacer. Esta concreción tiene entre sus objetivos el acercamiento de la formación universitaria a la realidad social y profesional de los contextos, aulas, centros, entornos y territorios en el caso de los maestros, sin olvidar, por supuesto que además de la enseñanza, la investigación es tarea fundamental de la Universidad. Desde este punto de vista hemos querido aproximarnos al tratamiento que en los recién estrenados planes de estudio del Grado de Maestro en Educación Infantil y Primaria tiene el tema de la escuela rural, a través del análisis de los objetivos y contenidos de los diferentes desarrollo curriculares que están realizando las universidades españolas. No hemos pretendido analizar y valorar el perfil personal y profesional que subyace en ellos, sino realizar un mero estudio descriptivo que pueda servir de llamada de atención sobre si la temática que planteamos debe o no conformar una parte sustantiva en la formación inicial de los maestros.
The plans of study make concrete the curriculum that has to deal the university student with the aim to obtain a certain qualifications what, in the current context, it suppose the certification of which they have acquired a few certain competitions in a field of to be able and of be able to do. This concretion has between his aims the approximation of the higher education to the social and professional reality of the contexts, classrooms, schools, environments and territories in case of the teachers, without forgetting, certainly that besides the education, the investigation is a fundamental task of the University. From this point of view we have wanted to come closer the treatment that in newly released plans of study of the Teacher's Degree in Infantile and Primary Education has the topic of the rural school, across the analysis of the aims and contents of the different ones at Spanish universities. We have not tried to analyze and to value the personal and professional profile that sublies in them, but to realize a descriptive study that could use as warning on if the subject matter that we raise debit or not to shape a substantive part in the initial formation of the teachers.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev152ART3.;152
Keywords: Formación inicial de maestros
Planes de estudio
Escuela rural
Initial teacher´s formation
Teachers training
Curriculum
Rural school
URI: http://hdl.handle.net/10481/17433
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev152ART3.pdf149.51 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada