Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº19, enero 2013 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15374

Title: Sobre el texto y la competencia cultural en la Educación Superior: aproximación a un aula de ELE.
Other Titles: About the text and cultural competence in higher education: a classroom approach to spanish language
Authors: Quiles Cabrera, María del Carmen
Caire Mérida, Marie-Pierre
Issue Date: Jan-2013
Abstract: La adquisición de un idioma extranjero implica acceder a una forma distinta de entender el mundo, para la cual el código lingüístico no es más que uno de los componentes culturales de una determinada comunidad de hablantes. Cuando nos encontramos en un nivel educativo como el universitario, dicho matiz cobra una relevancia esencial. En este sentido, el texto en sus múltiples manifestaciones se convierte en el eje vertebrador para el acceso al dominio de la competencia comunicativa en dicha lengua. De este modo, el presente artículo trata de ofrecer un marco sobre el que edificar una traslación secuenciada al aula de español como lengua extranjera en la Educación Superior. Tomamos como ejemplo el caso de un contexto universitario francófono en una titulación orientada a la preparación de Profesores de Español para las enseñanzas medias.
Foreign language acquisition involves a different way of understanding the world in which the linguistic code is simply one of the cultural components of a specific community of speakers. At university level, this is given a special importance.In this sense, the text in its numerous variations becomes the main core for the command of communicative competence in that language. Thus, the present article tries to provide a framework to create a sequenced transfer to the lecture room of Spanish as a foreign language at Higher Education. As an example, we consider the case of a French-speaking university context in a graduate aimed at the training of Spanish teachers at Secondary Education.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación superior
Competencia comunicativa
Cultura
Texto
Lengua extranjera
Higher education
Communicative competence
Culture
Text
Foreign language
URI: http://hdl.handle.net/10481/15374
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Quiles Cabrera, M.C.; Caire Mérida, M.-P. Sobre el texto y la competencia cultural en la Educación Superior: aproximación a un aula de ELE. Porta Linguarum, 19: 199-217 (2013).[http://hdl.handle.net/10481/15374]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº19, enero 2013

Files in This Item:

File Description SizeFormat
13 M C Quiles.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada