Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,1 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15260

Title: La diversificación en la educación secundaria: Currículos escolares desde la perspectiva comparada
Other Titles: The diversification of secondary education: School curricula in comparative perspective
Authors: Benavot, Aaron
Issue Date: 27-Apr-2011
Abstract: La Educación Secundaria continúa extendiéndose rápidamente a nivel mundial. Tan importante como su expansión es su diversificación. Este trabajo mantiene que, aunque se reconoce la diversificación de la Educación Secundaria, esta no ha sido bien estudiada. A pesar de la gran expansión de la Educación Secundaria en diferentes regiones del mundo, la información disponible para los investigadores –y los que diseñan las políticas– sobre una comparación informada de los sistemas de Educación Secundaria, ha sido, y continúa siendo, superficial y limitada. Este trabajo compara los elementos principales y contenidos de los sistemas de Educación Secundaria. Intenta ir más allá de la caracterización ya existente de la Educación Secundaria, informando sobre los resultados iniciales patrocinados por la Oficina Internacional de Educación (IBE) sobre estudios transnacionales de programas de nivel secundario, especialidades y currículo. Este estudio, además de estar limitado principalmente a las especialidades de perfil académico, provee una base empírica para comparar la diversificación de los sistemas de Educación Secundaria.
Secondary education continues to expand rapidly worldwide. Equally important is its diversification. The present paper contends that the diversification of secondary education, while acknowledged, is not well studied. Despite the widespread expansion of secondary education in different world regions, the information available to researchers—and policy makers—for informed comparisons of secondary education systems has been, and remains, rather superficial and limited. The present paper compares the programmatic foci and contents of secondary education systems. It seeks to move beyond existing characterizations of secondary education, by reporting initial results from an IBE-sponsored, cross-national study of secondary level programs, tracks and curricula. This study, while mainly limited to academic-oriented tracks, provides an empirical basis for comparing the diversification of secondary education systems.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev101ART1;101
Keywords: Educación secundaria
Expansión
Diversificación
Estructuras curriculares
Perspectiva comparada
Secondary education
Expansion
Diversification
Curricular structures
Comparative perspective
URI: http://hdl.handle.net/10481/15260
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,1 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev101ART1.pdf402.59 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada