Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,1 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15253

Title: El desarrollo profesional del docente de educación secundaria a partir del análisis de la cultura docente compartida
Other Titles: The professional development of the educational of Secondary Education to leave of the analysis of the shared educational culture
Authors: Tomàs, Marina de
Gimeno, Xavier
Sanjuán, C.
Segovia, P.
Issue Date: 27-Apr-2011
Abstract: El artículo presenta algunos de los resultados obtenidos en un estudio sobre la cultura organizacional y docente de cuatro Institutos de Educación Secundaria de la provincia de Barcelona. Pone de relieve la necesaria modificación de la cultura docente para hacer frente a los retos educativos de la sociedad del siglo XXI. A partir de la adaptación de un cuestionario previamente elaborado para la Universidad por el equipo de investigación sobre “El cambio de cultura de las universidades catalanas al inicio del siglo XXI (CCUC, 2004) se averigua la percepción del profesorado respecto el perfil del profesorado, las metodologías docentes utilizadas, la concepción que tienen del alumnado, las estrategias y formas de evaluar el aprendizaje y la labor docente. Todo ello respecto el presente y lo que para ellos debería ser en un futuro. El estudio pone claramente de manifiesto que existe una insatisfacción del profesorado respecto a cada uno de los aspectos señalados y que ven necesaria una transformación de los IES.
This article presents some of the results obtained in a study on the organizational and teaching culture of four high schools. The research, which has been carried out with the support of the DURSI at the province of Barcelona, emphasizes the need to transform the teaching culture so that the educational challenges of the 21st century society can be met. Data are obtained from an adapted version of a questionnaire which was previously designed for the university context by the research team CCUC (2004), and refer to teachers’ perception on their teaching profile, teaching methodologies, their approach to students, and the assessment strategies and procedures concerning both teaching and learning. All these issues are explored in relation to both their actual state and their ideal prospects in the future. The research highlights teachers’ discomfort with each of these issues as well as their perception on the need to transform high schools.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev101COL3;101
Keywords: Cultura organizacional
Cultura docente
Educación secundaria
Prganizational culture
Teaching culture
Secondary school
URI: http://hdl.handle.net/10481/15253
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,1 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev101COL3.pdf101.22 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada