Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 9,1 (2005) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15199

Title: La transformación democrática de la cultura escolar: Una respuesta justa a las necesidades del alumnado de zonas desfavorecidas
Other Titles: The democratic transformation of the school culture: A fair response to the needs of students in disadvantaged areas
Authors: Guarro Pallás, Amador
Issue Date: 15-Apr-2011
Abstract: El artículo establece la necesidad de una profunda transformación de la cultura escolar para dar respuesta a la realidad y retos sociales actuales. Esta transformación, aboga que sea desde una perspectiva democrática y de justicia. Dibuja los nuevos escenarios escolares y sociales. Establece paralelismos entre vulnerabilidad y riesgo de conflicto, y entre justicia curricular e inclusión educativa y social. Denuncia como una importante causa del fracaso escolar la confrontación cultural (cultura escolar y cultura vivida por los estudiantes vulnerables o en riesgo de exclusión). Aboga por una cultura escolar inclusiva y de participación. Y establece como hipótesis superadora una cultura escolar democrática y una escuela y currículum también democráticos.
The article establishes the need for a profound transformation in the school culture in order to provide a response to reality and current challenges. The transformation should occur from a democratic perspective of justice. The paper describes the new educational and social settings. It establishes parallelisms between vulnerability and risk of conflict, and between curricular justice and educational social inclusion. It denounces that an important cause of school failure is the cultural confrontation (school culture and culture experienced by the vulnerable students or those at risk of exclusion). It defends an inclusive and participative school culture. And it establishes, as the overriding hypothesis, a democratic school culture and a school and curriculum that are also democratic and participative.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev91ART3;91
Keywords: Currículum democrático
Cultura escolar
Educación democrática
Desigualdad y educación
Calidad y equidad
Escuelas democráticas
Participación
Inclusión
Democratic curriculum
School culture
Democratic education
Inequality and education
Quality and equity
Democratic schools
Participation
Inclusion
URI: http://hdl.handle.net/10481/15199
ISSN: 1138-414X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 9,1 (2005)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev91ART3.pdf221.88 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada