Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,3 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15191

Title: Tecnología, aprendizaje, intercultura. Paradigmas pedagógicos de la transición
Other Titles: Technology, learning, intercultural. Pedagogical paradigms of the transition
Authors: Galliani, Luciano
Issue Date: 13-Apr-2011
Abstract: Se ha producido una “mutación antropológica” debido a la presencia generalizada de las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) y de los medios de comunicación digitales en los procesos sociales y culturales. El multiculturalismo en una sociedad globalizada exige una Pedagogía de los multialfabetismos y de los multimedialidad basada en tres paradigmas integrados del e-learning: informacióntransmisión, interaccionista-sistémico, socio-constructivista. La red es la metáfora principal no sólo para interdependencia económica, política, social y cultural, sino también para la construcción y transformación del conocimiento a través de la educación así como también es un valor para los individuos, la vida real y las comunidades profesionales.
An "anthropological mutation" has been carried out by the pervasive presence of ICT and digital media in social and cultural processes. Multiculturalism in the globalized society demands a Pedagogy of multiliteracies and multimediality founded on 3 integrated paradigms of e-learning: transmissive-informationist, systemic-interactionist, socioconstructivist. The network is the leading metaphor not only for economical, political, social and cultural interdependence but also for knowledge building and transformation by means of education as well as a value for individuals, real life and professional communities.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev123ART9;123
Keywords: Paradigmas del e-learning
Multialfabetismos
Nuevos medios de comunicación
Educación intercultural
Trabajo en red
Multiliteracies
ICT
Intercultural education
Networking
Paradigms of e-learning
URI: http://hdl.handle.net/10481/15191
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 12,3 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev123ART9.pdf244.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada