Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 27/1 - 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15101

Title: Pensar y sentir las diferencias. Una aproximación a los procesos de transmisión de significados y valores ambientales entre culturas. El caso de la educación ambiental en el contexto intercultural mapuche
Other Titles: Thinking and feeling the differences. An approach to the processes of transmission of meaning and environmental values ​​between cultures: the case of environmental education in the intercultural Mapuche context
Authors: Rehbein Montaña, Rodrigo
Mancilla Maldonado, Claudia
Issue Date: Mar-2011
Abstract: El presente artículo aborda la problemática de la transmisión e integración de valores, y significados sobre la naturaleza entre culturas, analizando desde el contexto educativo mapuche la subordinación de didácticas propias del conocimiento tradicional y las pautas culturales de relación con la naturaleza, frente a las visiones occidentales sobre la conservación y desarrollo sustentable presentes en los planes y programas educativos oficiales. Se propone la integración de los contextos territoriales en el proceso formativo, como espacio de comunicación entre culturas, donde son observables los desplazamientos de función y significado de los elementos de la naturaleza en su tránsito de una cultura a otra, en una relación de horizontalidad y de negociación de significados a través de flujos dinámicos.
This article approaches the problem of the transmission and integration of values and meanings concerning nature between cultures, analysing from the Mapuche educational context the subordination of Mapuche teaching characteristics of traditional knowledge and cultural patterns of relationship with nature, against the Western views on conservation and sustainable development in plans and formal educational programmes. An integration of territorial contexts in the training process is proposed as an area for communication between cultures, where the displacement of function and meaning of the elements of nature are visible in the transition from one culture to another, in a horizontal relation and negotiation of meaning through dynamic flows.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 27 /1, 2011, Artículo 06
Keywords: Interculturalidad
Valores ambientales
Educación ambiental intercultural
Cultura mapuche
Interculturality
Environmental values
Intercultural environmental education
Mapuche culture
URI: http://hdl.handle.net/10481/15101
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rehbein Montaña, Rodrigo; Mancilla Maldonado, Claudia. Pensar y sentir las diferencias. Una aproximación a los procesos de transmisión de significados y valores ambientales entre culturas. El caso de la educación ambiental en el contexto intercultural mapuche. En: Gazeta de Antropología, Nº 27 /1, 2011, Artículo 06
Appears in Collections:Nº 27/1 - 2011

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G27_06Rodrigo_Rehbein-Claudia_Mancilla.html60.55 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada