Baba Meṣia 2.11: Salvation through wisdom as the justification for the priority of a teacher over a father Abate, Elisabetta Mishnah Tosefta Sifre Deuteronomy Rabbinic teaching World-to-come Priority of a man’s teacher over his father Misná Tosefta Sifre Deuteronomio Mundo venidero Preeminencia del maestro sobre el padre This paper has been prepared in the framework of the Courant Research Centre Education and Religion (EDRIS), funded by the German Initiative of Excellence. For their suggestions I wish to warmly thank Piero Capelli, Tobias Georges, Stefanie Holder, Ron Naiweld, Andrea Villani, Günter Stemberger and the anonymous readers of the Journal. For the English language consultation I am grateful to Lucy Crystal (Amsterdam) The ability to transmit wisdom as a path to the world-to-come is the ground upon which Mishnah Baba Meṣia 2.11 attributes a teacher priority over a father, albeit under some specific conditions. This analysis takes its lead from the eschatological background of the pericope, with a focus upon Mishnaic references to the themes of the «two worlds», of the Messiah, and of the return of the prophet Elijah. It then argues that the subordination (and even the devaluation) of fatherhood, which accompanies the priority assigned to the teacher, rests on the eschatological function of rabbinic teaching, which is also expressed in the narrative parallel Sifre Deuteronomy §32. Finally, it examines the identification of the teacher who enjoys priority, as discussed in Tosefta Baba Meṣia 2.30 = Tosefta Horayot 2.5 —the parallel Toseftan sources to BM 2.11, which put the emphasis on rabbinic Torah-teaching. La capacidad de transmitir la sabiduría como camino para acceder al mundo venidero es la razón por la que el pasaje de la Mišná Baba Meṣia 2,11 le otorga preferencia al maestro sobre el padre en determinadas circunstancias. La primera parte de este artículo se centra en el contexto escatológico de la perícopa, atendiendo a los textos misnaicos que se refieren a los «dos mundos», al Mesías y al regreso del profeta Elías. A continuación se pondrá de manifiesto de qué manera, partiendo de la función escatológica de la enseñanza rabínica, el papel del maestro tiene preferencia sobre el del padre (incluso hasta ser degradado este último). Esta función está expresada tanto en Baba Meṣia 2,11 como en la narración de SDt 32. Por último, se analizarán los testimonios de Tosefta Baba Meṣia 2,30 y Tosefta Horayot 2,5, ambos paralelos de Mišná Baba Meṣia 2,11, acerca de cuál es la condición del maestro para disfrutar de esta preferencia, basada en la enseñanza de la Torá. 2022-03-18T11:28:18Z 2022-03-18T11:28:18Z 2012-10-27 info:eu-repo/semantics/article Abate, E. (2012). BABA MESIA 2.11: SALVATION THROUGH WISDOM AS THE JUSTIFICATION FOR THE PRIORITY OF A TEACHER OVER A FATHER. MISCELANEA DE ESTUDIOS ARABES Y HEBRAICOS-SECCION HEBREO, 61, 7-26. http://hdl.handle.net/10481/73557 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial 3.0 España Universidad de Granada