Generalizing is necessary or even unavoidable Otte, Michael F. Mendonça Campos, Tânia M. Barros, Luiz de Complementarity Genetic epistemology Mathematical cognition Cognición matemática Complementariedad Epistemología genética The problems of geometry and mechanics have driven forward the generalization of the concepts of number and function. This shows how application and generalization together prevent that mathematics becomes a mere formalism. Thoughts are signs and signs have meaning within a certain context. Meaning is a function of a term: This function produces a pattern. Algebra or modern axiomatic come to mind, as examples. However, strictly formalistic mathematics did not pay sufficient attention to the fact that modern axiomatic theories require a complementary element, in terms of intended applications or models, not to end up in a merely formal game. Los problemas de geometría y mecánica han motivado la generalización de los conceptos de número y función. Esto muestra cómo la aplicación y la generalización previenen que las matemáticas sean un mero formalismo. Los pensamientos son signos y los signos tienen un significado dentro de un cierto contexto. El significado es una función de un término: esta función produce un patrón. El álgebra o la moderna axiomática vienen a la mente como ejemplos. Sin embargo, las matemáticas estrictamente formales no prestaron suficiente atención al hecho de que las teorías axiomáticas modernas requieren un elemento complementario, en términos de aplicaciones intencionadas o modelos, para no terminar en un juego meramente formal. 2015-02-27T11:18:01Z 2015-02-27T11:18:01Z 2015-03 info:eu-repo/semantics/article Otte, M. F.; Mendonça, T. M.; Gonzaga, L.; Barros, L. (2015). Generalizing is necessary or even unavoidable. PNA, 9(3), 143-164. [http://hdl.handle.net/10481/34987] 1887-3987 http://hdl.handle.net/10481/34987 eng PNA;9(3) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)