Investigating english language classrooms in mexican schools: the issue of entry and access Basurto Santos, Nora M. Busseniers, Paula English language classrooms Fieldwork Negotiating access and entry Mexico Inglés lengua extranjera Trabajo de campo Acceso y entrada México This paper aims to contribute to the understanding of the process of gaining entry into Mexican English Language classrooms. After a very brief discussion of the basic concepts involved in the process of asking for permission to carry out research in educational settings, it then tells the story of our first-hand experience of gaining entry into public (and several private) preparatory schools in one city on the east coast of Mexico by starting at the top of the educational hierarchy at state level and working our way down into the actual English language classrooms. The paper finishes by raising some general issues that grew out of our anecdotal experience and that we claim may resonate or be helpful for other researchers approaching real EFL classrooms wishing to gain understanding of what is going on in practice in similar educational contexts. En este artículo queremos compartir nuestras experiencias sobre aspectos claves al hacer trabajo de campo en salones de lenguas extranjeras en contextos educativos en México. Particularmente nos centramos en el proceso de negociación de acceso y entrada a las aulas, tanto públicas como privadas, en donde se enseña/aprende el inglés como lengua extranjera. Desafortunadamente, en los estudios etnográficos que se han llevado a cabo en escuelas en México y que han sido publicados, este aspecto vital de la investigación cualitativa ha merecido, si acaso, una mínima descripción de qué y cómo se pudo, o no, conseguir el permiso. Reconocemos que, aunque cada contexto requiere de una aproximación única, creemos que nuestras experiencias resonarán y podrán ser de utilidad para nuevos investigadores en contextos similares 2014-05-27T11:09:36Z 2014-05-27T11:09:36Z 2012-01 info:eu-repo/semantics/article Basurto Santos, N.M.; Busseniers, P. Investigating english language classrooms in mexican schools: the issue of entry and access. Porta Linguarum, 17: 95-109 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31964] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31964 10.30827/Digibug.31964 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada