The issue of didactical suitability in mathematics educational videos: experience of analysis with prospective primary school teachers
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Elsevier
Materia
teachers’ education onto-semiotic approach didactical suitability formación de profesores enfoque ontosemiótico idoneidad didáctica
Fecha
2023-12-27Referencia bibliográfica
Nurgos Navarro, M.J. & Beltrán Pellicer, P. & Díaz Godino, J. et. al. Revista Española de Pedagogía, 78(275). [https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-07]
Patrocinador
EDU2016-74848-P (Spanish state research agency, ERDF) research project; FQM-126 (Regional Government of Andalucia); S36_17D (Regional Government of Aragón and European Social Fund) groups, SpainResumen
The number of educational videos available
on the internet on the most varied topics
is rapidly increasing. These include mathematics
videos that cover virtually any type of
curriculum content. However, their quality as
a learning resource varies greatly. As a result,
it is necessary to provide teachers with tools
to enable them to analyse the appropriateness
of using educational videos, considering the
various aspects involved. This paper describes
the design, implementation and results of an educational intervention with 93 prospective
primary school teachers, focussed on developing
their ability to analyse the educational
suitability of videos about proportionality.
Preliminary analysis of the video revealed
significant errors and inaccuracies in the definitions,
propositions, and procedures, as well
as shortcomings and inaccuracies in the arguments,
and so its level of epistemic suitability
is rated as medium. However, the majority of
the prospective teachers rated its degree of
suitability as high in almost all components. Students regard studying didactic suitability
and implementing it through components and
indicators as positive, believing that this activity
facilitates professional reflection. However,
mastering this tool requires analysing a
greater number and variety of videos and further
collective discussion of the results of the
analyses performed by the students. La cantidad de vídeos educativos disponibles
en Internet sobre los más variados temas
está aumentando a un ritmo acelerado.
Así, nos encontramos vídeos de matemáticas
que cubren prácticamente cualquier tópico
curricular, aunque su calidad como recurso
didáctico es muy desigual. En consecuencia,
es necesario proporcionar a los profesores
herramientas que les permitan analizar la
pertinencia del uso de estos vídeos, teniendo
en cuenta los diversos aspectos implicados.
En este trabajo se describe el diseño, implementación y resultados de una acción formativa
con 93 futuros maestros de educación
primaria, orientada al desarrollo de la competencia
de análisis de la idoneidad didáctica
de vídeos sobre proporcionalidad. El análisis
a priori del vídeo reveló errores e imprecisiones
significativas en las definiciones, proposiciones
y procedimientos, así como carencias
o inexactitudes en los argumentos, por
lo que el nivel de idoneidad epistémica se
valora como media. Sin embargo, la mayoría
de los futuros docentes valoraron su grado
de idoneidad como alto en casi todos los componentes.
Los estudiantes consideran positivo
el estudio de la idoneidad didáctica y su
implementación a través de componentes e
indicadores, considerando que esta actividad
facilita la reflexión profesional. No obstante,
el dominio de esta herramienta requiere
incrementar el número y variedad de vídeos
para analizar y mayor discusión colectiva de
los resultados de los análisis que realizan los
estudiantes.