The Integration of the Spanish Electricity System: Volta’s Business Model (1910-1960)
Metadata
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OJS-RECyT
Materia
Electricity History Market integration Industrial organization Historia de la electricidad Integración del mercado Organización industrial
Date
2024-09-03Referencia bibliográfica
Garrues Irurzun, J. & Hidalgo Mateos, A. Investigaciones De Historia Económica, 14 pp. [https://doi.org/10.33231/j.ihe.2024.07.001]
Sponsorship
Project “Democratization of the corporate network and economic development in Spain, (PID2022-137531NA-I00)”, supported by the Ministry of Science and Innovation of the Government of Spain.Abstract
Research on the Spanish electrical sector provides a fairly precise understanding of the evolution of its main
macroeconomic indicators, as well as the behavior of its companies. However, the success of universal companies
and the belief that the theory of natural monopoly applied to all phases of the business (production, distribution,
and marketing) until the end of the 20th century, has led to a lack of precise knowledge about the
functioning and transformation of traditional electrical systems into integrated ones. Therefore, the objective
of this communication is twofold. First, to shed light on the role played by companies involved in regional integration
processes. Second, and particularly, to highlight the entrepreneurial function of distribution/marketing
companies. To achieve this, we analyze one of the largest Spanish distribution companies between 1910
and 1960, understanding that this case study represents a model followed, with nuances specific to their economic
and business contexts, by many other Spanish and international electric companies. Las investigaciones sobre el sector eléctrico español permiten conocer con bastante precisión la evolución de
sus principales indicadores macroeconómicos, así como el comportamiento de sus empresas. Sin embargo, el
éxito de las empresas universales, así como la creencia de que la teoría del monopolio natural aplicada a todas
las fases del negocio (producción, distribución y comercialización) hasta finales del siglo xx, ha llevado a una
falta de conocimiento preciso sobre el funcionamiento y su paso de sistemas eléctricos tradicionales a sistemas
integrados. Por tanto, el objetivo de esta comunicación es doble. En primer lugar, arrojar luz sobre el papel que
desempeñan las empresas involucradas en los procesos de integración regional. En segundo lugar, y especialmente,
resaltar la función emprendedora de las empresas de distribución y comercialización. Para ello, analizamos
una de las mayores empresas distribuidoras españolas entre 1910 y 1960, entendiendo que este caso de
estudio representa un modelo seguido, con matices propios de su contexto económico y empresarial, por
muchas otras compañías eléctricas españolas e internacionales.