Classroom willingness to communicate among EFL secondary school students in Poland and Spain
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
In-class Willingness to Communicate English as a Foreign Language Secondary school students Poland Spain Voluntad de comunicarse dentro del aula Inglés como lengua extranjera Alumnado de educación secundaria Polonia España
Date
2024-06-28Referencia bibliográfica
Napiórkowska, M., & Barrios, E. (2024). Voluntad de comunicarse en el aula del alumnado de inglés como LE en centros de educación secundaria en Polonia y España . Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (42), 179–196. https://doi.org/10.30827/portalin.vi42.28741
Abstract
The objectives of this study were to analyse the classroom Willingness to
Communicate (WTC) of EFL learners in secondary schools in Poland and Spain and to identify
the factors that predict this type of WTC in both settings. The study found limited practical
significance in the differences between the two groups’ WTC, with more similarities than
differences emerging in the circumstances that encouraged or inhibited communication. The
study examined several potential predictors of WTC, including gender, age, socioeconomic
status (SES), relative standing among peers in oral production and interaction, Foreign Language
Enjoyment (FLE), Foreign Language Classroom Anxiety (FLCA), and intercultural
sensitivity. Of these factors, five (relative standing among peers in oral production and interaction,
FLE, FLCA, extroversion and intercultural sensitivity) were found to predict classroom
WTC in both settings. The study concludes by discussing some practical implications
of these findings for EFL teaching at the secondary level. Los objetivos de este estudio fueron analizar la voluntad de comunicarse en el
aula de estudiantes de inglés como lengua extranjera (LE) en centros de educación secundaria
de Polonia y España, e identificar los factores que predicen este tipo de disposición en
ambos contextos. El estudio encontró un significado práctico limitado en las diferencias entre
los dos grupos en cuanto a esta variable. El estudio investigó también varios predictores
potenciales de la voluntad de comunicarse, incluidos el género, la edad, el nivel socioeconómico,
la posición relativa entre pares en cuanto a producción e interacción orales, el disfrute
de la LE, la ansiedad en el aula de LE y la sensibilidad intercultural. De estos factores, se
encontró que cinco (posición relativa entre pares, disfrute, ansiedad, extroversión y sensibilidad
intercultural) predicen la voluntad de comunicarse en el aula de LE en ambos contextos.
El estudio concluye con algunas implicaciones prácticas de estos hallazgos para la enseñanza
del inglés como LE en la etapa de educación secundaria.