Relationship between literacy level and self-concept in primary school children: pedagogical implications for the teaching-learning process
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Universidad de Málaga
Materia
Literacy Reading Comprehension Self-concept Primary Education Emotions Lectoescritura Comprensión lectora Autoconcepto Educación Primaria Emociones
Date
2024-06-30Referencia bibliográfica
Fernández-Remesal, A., & Verdeja Muñiz, M. (2024). Relationship between literacy level and self-concept in primary school children: pedagogical implications for the teaching-learning process. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 23-47. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.17434
Résumé
The aim of this study is to determine whether there is a relationship between the level of literacy and self-concept in
primary school. The methodology of the study is quantitative. Various standardised tests will be used to collect
information. In the case of literacy, a protocol for the assessment of oral language and reading skills is used, and the selfconcept
scale by E. Piers-Harris is used to assess the level of self-concept. These tests were administered to a group of 24
pupils in the second year of primary school, aged between 7 and 8. The first results show that there is a significant
correlation between the two variables. Some pedagogical implications that can be drawn from the results of this study
have to do with the need to work in the classroom with methodologies that promote and improve the students’ level of
self-concept. This is necessary if literacy levels are to be improved. The importance of working on emotional aspects and
improving self-concept is also highlighted, as these can facilitate better literacy learning. Se plantea un estudio en la etapa de Educación Primaria en el que se pretende conocer si existe relación entre el nivel de lectoescritura y autoconcepto. La metodología del estudio es cuantitativa. Para recoger la información se emplean diferentes pruebas estandarizadas. En el caso de la lectoescritura se utiliza un protocolo de evaluación del lenguaje oral y competencia lectoescritura y para evaluar el nivel autoconcepto se usa el cuestionario de autoconcepto de E. Piers-Harris. Se aplican estas pruebas a un grupo de 24 estudiantes de 2º de curso de Educación Primaria con edades comprendidas entre 7 y 8 años. Los primeros resultados reflejan que existe una correlación entre ambos conceptos y parece que es significative. Algunas implicaciones pedagógicas que se derivan de los resultados de este estudio, tienen que ver con la necesidad de trabajar en el aula con metodologías que favorezcan y mejoren el nivel de autoconcepto de los estudiantes. Esto es necesario si queremos que se mejoren los niveles de lectoescritura. También se destaca la importancia de trabajar los aspectos emocionales y la mejora del autoconcepto, ya que pueden favorecer un mejor aprendizaje de la lectoescritura.