Relationships between Metacognition, Learning Strategies, and Emotions in Colombian University Students
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Briceño Martínez, John Jairo; Barrios Aguirre, Fernando; Castellanos Saavedra, Martha PatriciaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Metacognition Learning strategies Academic emotions Learning perspective Student perceptions Higher education Metacognición Estrategias de aprendizaje Emociones académicas Perspectiva de aprendizaje Percepciones de los estudiantes Educación universitaria
Date
2024-07-01Referencia bibliográfica
Briceño-Martínez, J. J., Barrios-Aguirre, F., & Castellanos, M. P. (2024). Relationships between Metacognition, Learning Strategies, and Emotions in Colombian University Students. Publicaciones, 54(1), 259–280. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i1.27736
Sponsorship
Fundación Universitaria del Areandina for financing the research project from which this article arises: Building Future Scenarios for Higher Education, code: CV2023-ET-B-12988Abstract
The study of the relationships between metacognition, learning strategies, and positive
and negative emotions is an emerging line of research that has been scarcely explored. This
article aims to discuss the relationship among these variables in 1,096 university students
from different academic programs at a Colombian university. We conducted a principal
component analysis to reduce the dimensions represented in the items of the instruments
administered and applied structural equation modeling to elucidate the existing interrelationships
among the three variables under investigation. The results demonstrate a
positive relationship between metacognition and learning strategies and between learning
strategies and positive academic emotions. In contrast, negative academic emotions
negatively correlate with learning strategies and metacognition. In brief, metacognition
promotes learning strategies, while negative academic emotions discourage them. El estudio de las relaciones entre la metacognición, las estrategias de aprendizaje y las
emociones tanto positivas como negativas es una línea emergente de investigación que ha
sido escasamente explorada. En consecuencia, el objetivo de este trabajo es el de analizar
la relación entre estas variables mencionadas, en 1096 estudiantes universitarios pertenecientes
a diferentes programas académicos de una institución de educación superior
colombiana. Para lo anterior, se realizó un análisis factorial por componentes principales
para la reducción de dimensiones representados en los ítems de los instrumentos usados
y se aplicó el modelado de ecuaciones estructurales (SEM) para explicar las interrelaciones
existentes entre las tres variables indagadas. Los resultados demuestran que hay una relación
positiva entre la metacognición con las estrategias de aprendizaje y estas a su vez con
las emociones académicas positivas. Por el contrario, las emociones académicas negativas
tienen una relación negativa con las estrategias de aprendizaje y la metacognición, lo que
nos lleva a concluir que la metacognición fomenta las estrategias de aprendizajes y las
emociones académicas negativas lo desalientan.