Is Perfectionism an Exclusive Characteristics of Gifted Students? Systematic Review
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de San Martin de Porres
Materia
Gifted abilities Perfectionism Systematic review
Date
2024Referencia bibliográfica
Jiménez, M. I., & Checa, P. (2024). Is Perfectionism an Exclusive Characteristics of Gifted Students? Systematic Review. Liberabit, 30(1), e806. https://doi.org/10.24265/liberabit.2024.v30n1.806
Abstract
Background: Currently, there is great interest in analyzing
perfectionism as a trait especially characteristic of people
with high abilities (H.A.A.). However, the findings
obtained are heterogeneous and inconclusive, which could
be due to the multidimensional nature of this construct,
which includes both Negative Perfectionism (NP) and
Positive Perfectionism (PP). State of the art: The present
systematic review aims to investigate whether
perfectionism is a defining and exclusive characteristic of
gifted students. According to the criteria of the PRISMA
statement, ten publications were included. Conclusions:
The results obtained were inconclusive, since in some
papers significant differences in perfectionism were found
between the AA.CC vs. non-gifted group, while in others
no differences were found. Antecedentes: actualmente, existe un gran interés por
analizar el perfeccionismo como un rasgo especialmente
característico de las personas con altas capacidades
(AA.CC). Sin embargo, la evidencia científica ha aportado
resultados heterogéneos y poco concluyentes, lo que
podría deberse a la naturaleza multidimensional de dicho
constructo, que comprende, tanto el perfeccionismo
negativo (PN) como el perfeccionismo positivo (PP).
Estado del arte: la presente revisión sistemática pretende
profundizar si el perfeccionismo es una característica
definitoria y exclusiva del estudiantado superdotado.
Conclusiones: según los criterios de la declaración
PRISMA, solo diez publicaciones cumplieron los criterios
de inclusión. Los resultados obtenidos fueron poco
concluyentes, ya que en algunos trabajos se encontraron
diferencias significativas en perfeccionismo entre el grupo
de AA.CC. vs. no superdotados, mientras que en otros
no se encontraron diferencias.