Professional Development through Social Network Communities
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IATED
Materia
Communities of Practice Education Professional Development Professional profiles Social Networks Virtual Communities Comunidades de Práctica Comunidades Virtuales Desarrollo profesional Educación Perfiles profesionales Redes sociales
Fecha
2017Referencia bibliográfica
Ibáñez-Cubillas, P., Nogueira, F., & Gallego-Arrufat, M.J. (2017). Professional development through social network communities. In EDULEARN17 Proceedings (pp.2930 2938). IATED. DOI: 10.21125/edulearn.2017.1612
Patrocinador
Ministry of Education and Science, Portugal SFRH/BPD/85083/2012; European Social Fund. European Union; Spanish Ministry of Education, Culture and Sports FPU13/04744Resumen
Professional development has change thanks to the Information and Communication Technology (ICT) and the adoption and proliferation of the Internet. Social networks contribute to professional development through open experiences and communities or through more restricted and specific groups. In this paper we analyze multiple forms of communication in social networks and argue that professional development is based on the construction of shared knowledge. Taken into consideration different types of online communities, we focuses our study in massive online courses (open and massive networks) and in virtual communities (more restricted and closed groups), in order to answer the following questions: In what extend social networks are influencing individuals and promoting professional development? Are individuals managing the information and experiences from social networks for their professional development? By exploring the main changes that social networks provide for professional development we expect to contribute for further research and actions in this field of expertise. El desarrollo profesional cambia gracias a las Tecnologías de la Información y Comunicación
(TIC) y la adopción y proliferación de Internet. Las redes sociales contribuyen al desarrollo
profesional mediante experiencias abiertas y comunidades o grupos más restringidos y
específicos. El artículo analiza múltiples formas de comunicación en redes sociales. Se
argumenta que el desarrollo profesional está basado en la construcción de conocimiento
compartido. Considerando diferentes tipos de comunidades en línea, el foco de atención se
centra en cursos online masivos (redes abiertas y masivas) y en comunidades virtuales (grupos más restrictivos y cerrados) para responder a las siguientes cuestiones: ¿En qué medida las
redes sociales influyen en los individuos y promueven su desarrollo profesional? ¿Gestionan
los individuos la información y las experiencias de las redes para su desarrollo profesional?. Se
exploran las principales transformaciones que las redes sociales proporcionan al desarrollo
profesional para el futuro en este campo.