Development of reading comprehension through collaboration and dialogue. An intervention in the natural context of the classroom from the PASS Model
Metadata
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Universidad de Málaga
Materia
Reading comprehension PASS Collaboration Mediation Qualitative research Comprensión lectora Colaboración Mediación Investigación cualitativa
Date
2023-12-22Referencia bibliográfica
Blasco-Serrano, A. C., Cid Romero, E. ., & Bitrián, I. (2024). Development of reading comprehension through collaboration and dialogue: An intervention in the natural context of the classroom from the PASS Model. Investigaciones Sobre Lectura, 18(2), 88–114. https://doi.org/10.24310/isl.2.18.2023.17436
Sponsorship
Grupo de Investigación Gobierno de Aragón EDI-S49_23R; Universidad de AlbertaAbstract
Deep and critical reading comprehension is a necessary instrument for the development of full citizenship. It is a complex
process that involves different skills and processes, where teachers must assume the role of mediators and facilitators, so
that students are the protagonists of their own learning and understanding. For this reason, this qualitative, multiple-case
study has two objectives: a) to understand the relationships between cognitive processes, skills and interaction processes
between the different agents involved b) to know the interaction situations in the classroom that stimulate these processes,
as well as the role that teachers play in these situations. 115 boys and girls from 4th grade of Primary Education, 7
teachers, a counsellor, and the researcher herself participated in the study. The results show how there are different
elements and processes involved that favor reading comprehension. Likewise, it is observed how the fact of favoring
collaboration, argumentation, and autonomous decision-making promote a deep and critical understanding. For this task,
teachers must question their own teaching practice and favor learning situations where the collaboration, dialogue and
argumentation lead the dynamics. La comprensión lectora profunda y crítica es un instrumento necesario para el desarrollo de una ciudadanía plena. Es de
una gran complejidad dado que involucra diferentes habilidades y procesos, donde los y las docentes han de asumir el rol
de mediadores y facilitadores, para que el alumnado sea el protagonista de su propio aprendizaje y comprensión. Por ello,
este estudio cualitativo, de caso múltiple, tiene dos objetivos: a) comprender las relaciones entre las habilidades, los
procesos cognitivos y de interacción entre los diferentes agentes implicados b) conocer las situaciones de interacción en
el aula que estimulan estos procesos, así como el papel que los y las docentes desempeñan en estas situaciones. Participan
en el estudio 115 niños y niñas de 4º de Educación Primaria, 7 docentes, una orientadora y la propia investigadora. Los
resultados muestran cómo hay diferentes elementos y procesos implicados que favorecen la comprensión lectora.
Asimismo, se observa cómo el hecho de favorecer la colaboración, la argumentación y la toma de decisiones de manera
autónoma promueven una comprensión profunda y crítica. Para esta tarea, el profesorado deberá cuestionarse su propia
práctica docente y favorecer situaciones de aprendizaje en las que la colaboración, el diálogo y la argumentación vertebran
las dinámicas del aula.