I read and you write: an experience of literary reading and creative writing in a group of adults with intellectual disabilities
Metadata
Show full item recordAuthor
Jarpa Azagra, Marcela; González Ramírez, Carolina Margarita; Vega Córdova, Vanessa; Spencer González, Herbert; Exss Cid, KatherineEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Literary reading Creative writing Intellectual disability Rights approach Independent living Lectura literaria Escritura creativa Discapacidad intelectual Enfoque de derechos Vida independiente
Date
2023-11-22Referencia bibliográfica
Jarpa Azagra, M., González Ramírez, C., Vega Córdova, V., Spencer González, H., & Exss Cid, K. (2024). Yo leo y tú escribes: una experiencia de lectura literaria y escritura creativa en un grupo de adultos con discapacidad intelectual . Investigaciones Sobre Lectura, 18(2), 28–55. https://doi.org/10.24310/isl.2.18.2023.17794
Sponsorship
Proyecto Fondecyt Regular N.º 1190798Abstract
The purpose of this article was to investigate the reading and creative writing experiences of a group of adults with intellectual
disabilities (ID) through the implementation of literary workshops that would allow them to redefine their relationship with literature.
To this end, a didactic experience was designed and applied to a group of 9 adults with ID, called the Advisory Group, during the
COVID-19 Pandemic period, so that they could experience a space for cultural recreation and emotional containment, sharing resources
for expression and creativity. The methodology used was based on the inclusive research model (Salmon, Barry, & Hutchins, 2018) as
a framework for action and didactic design from gender pedagogy (Chaisiri, 2010). Among the main results are the identification of
reading interests, where a preference for narrative and informative genres such as comics and news is highlighted; and in writing, a
greater inclination towards the production of messages and writing to improve handwriting and memory is observed. It was also
possible to create a didactic model that proposes some activities and resources to address the creation of literary workshops and, finally,
the main assessments of the Advisory Group around the experience of participating in these workshops were collected. El presente artículo tuvo como objetivo indagar en las experiencias de lectura y escritura creativa de un grupo de adultos con
discapacidad intelectual (DI) mediante la implementación de talleres literarios que les permitieran resignificar su relación con la
literatura. Para ello se diseñó y aplicó una experiencia didáctica a un grupo de 9 adultos con DI, denominado Grupo Asesor, durante el
periodo de Pandemia COVID-19 con el fin de que pudieran experimentar un espacio de recreación cultural y contención emocional,
compartiendo recursos de expresión y creatividad. La metodología utilizada se basó en el modelo de investigación inclusiva (Salmon,
Barry y Hutchins, 2018) como marco de acción y el diseño didáctico desde la pedagogía del género (Chaisiri, 2010). Entre los
principales resultados se encuentran la identificación de los intereses de lectura, donde se destaca una preferencia por géneros narrativos
e informativos como los cómics y la noticia; y en escritura, se observa una mayor inclinación hacia la producción de mensajes y a
escribir para mejorar la caligrafía y la memoria. También fue posible crear un modelo didáctico que propone algunas actividades y
recursos para abordar la creación de talleres literarios y, finalmente, se recogieron las principales valoraciones del Grupo Asesor en
torno a la experiencia de participar en estos talleres.