The association of trait emotional intelligence with the levels of anxiety, stress and physical activity engagement of adolescents
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Castro Sánchez, Manuel; Ramiro Sánchez, Tamara; García Mármol, Eduardo; Chacón Cuberos, RamónMateria
Emotional intelligence Anxiety Stress Physical activity Adolescents Inteligencia emocional Ansiedad Estrés Actividad física Adolescentes
Date
2022-12Referencia bibliográfica
Castro-Sánchez, M., Ramiro-Sánchez, T., García-Mármol, E., y Chacón-Cuberos, R. (2022). The association of trait emotional intelligence with the levels of anxiety, stress and physical activity engagement of adolescents. Revista Latinoamericana de Psicología, 54, 130-139. [https://doi.org/10.14349/rlp.2022.v54.15]
Résumé
Introduction: Emotional intelligence is considered a protective and facilitating factor for physical and mental health. The aims of the present study are to define and compare an
explanatory model of trait emotional intelligence, anxiety, stress and physical activity engagement, as well as to analyse existing relationships between the aforementioned variables as a
function of gender. Method: The present study was descriptive and cross-sectional in nature,
employing a sample of 2452 Spanish adolescents (age range = 13-16 years of age). A multi-group
model of structural equations was developed which presented an excellent fit. Results: For
both genders, a negative association was detected between emotional intelligence and anxiety
levels. A direct positive association emerged between trait emotional intelligence and physical
activity engagement, in addition to a positive association between anxiety and stress. In boys,
a negative association existed between trait emotional intelligence and stress levels, as well
as an indirect negative association between physical activity engagement and trait anxiety. In
girls, an indirect negative association was observed between physical activity engagement and
stress levels. Conclusions: Trait emotional intelligence is positively associated with physical
activity engagement. Further, both variables are negatively associated with levels of anxiety
and stress, with some differences emerging as a function of gender. Introducción: La inteligencia emocional se considera un factor protector y facilitador de la salud física y mental. Por ello, los objetivos de este artículo son definir y contrastar un
modelo explicativo sobre la inteligencia emocional rasgo, los niveles de ansiedad, el estrés y la
práctica de actividad física, así como analizar las relaciones existentes entre dichas variables en función del género. Método: Se trata de un estudio de tipo descriptivo y corte transversal con
una muestra de 2452 adolescentes españoles de ambos géneros (rango de edad = 13 a 16 años).
Se realizó un modelo de ecuaciones estructurales multigrupo que se ajustó de forma excelente. Resultados: En ambos géneros, se encuentra una asociación negativa entre inteligencia
emocional rasgo y niveles de ansiedad; una asociación positiva y directa entre inteligencia emocional rasgo y práctica de actividad física, así como una asociación positiva entre la ansiedad y
estrés. En hombres existe una asociación negativa entre inteligencia emocional rasgo y niveles
de estrés, así como una asociación negativa e indirecta entre la práctica de actividad física y
la ansiedad rasgo. En mujeres se observa una asociación negativa e indirecta entre práctica
de actividad física y los niveles de estrés. Conclusiones: La inteligencia emocional rasgo se
asocia positivamente con la práctica de actividad física, ambas variables se asocian de forma
negativa con los niveles de ansiedad y estrés y se encuentran algunas diferencias en función
del género.