Intercultural communicative competence through CLIL and PBL hybrid approach: a costa rican perspective
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Universidad de Granada
Materia
CLIL Intercultural competence Language Learning PBL ABP AICLE Aprendizaje Competencia intercultural Lenguaje
Date
2023-01-16Referencia bibliográfica
Cubero Vázquez, Karol Viviana (2023). Intercultural Communicative Competence through CLIL and PBL hybrid approach: a Costa Rican perspective. DEDiCA. REVISTA DE EDUCAÇÃO E HUMANIDADES, 21, 29- 56. [DOI: http://doi.org/10.30827/dreh.vi21.23757]
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Grupo de Investigación HUM-672 AREA (Análisis de la Realidad EducativA)Résumé
This study explores the enhancement of intercultural communicative
competence through content and language integrated learning and project-
based learning hybrid approach of principles in English as a foreign language
classroom at tertiary education in the Costa Rican context. The study
conducted two pedagogical interventions for two semesters where learning
principles from these approaches were combined to plan English language
lessons while infusing intercultural matters of both foreign and local/home
cultures. A quasi-experimental design was implemented in the Integrated
English I and II courses offered at the National University of Costa Rica,
Liberia campus. Participants were divided into control and experimental
groups. Two Likert questionnaire scales were used to gather data.
Quantitative data analysis was processed through descriptive and inferential
statistics using SPSS. After the interventions, results supported the hypothesis
that exposing participants to systematic intercultural hybrid methodology of
principles promotes learners’ intercultural communicative competence. Este estudio explora el impacto de una metodología hibrida que implica principios de los modelos AICLE (aprendizaje Integrado de contenidos y lengua) y ABP (aprendizaje basado en proyectos) hacia la competencia comunicativa intercultural en el aprendizaje del Inglés en la educación terciaria costarricense. El estudio de tipo cuasi-experimental implementó dos intervenciones pedagógicas durante dos semestres del 2020 en las cuales se mediaron lecciones de inglés con material intercultural. Los participantes fueron los estudiantes matriculados en los cursos de inglés Integrado I e Inglés Integrado II, ofertados en la Universidad Nacional de Costa Rica, campus Liberia. Los participantes se dividieron en grupos de control y experimental. La recolección de datos se realizó mediante dos cuestionarios estructurados en escalas Likert. El análisis de los datos cuantitativos se procesó mediante estadística descriptiva e inferencial utilizando SPSS. Después de las intervenciones pedagógicas, los resultados apoyan la hipótesis de que exponer a los participantes a una mediación hibrida de principios de enseñanza favorece la competencia comunicativa intercultural.