Preservice Physical Education teachers´ attitudes towards teaching in Foreign Languages. Expectations and training needs
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Physical Education Preservice teachers Pluriligualism Linguistic competence AICLE Educación Física Profesores en formación Plurilingüismo Competencia Lingüística
Fecha
2023-10-24Referencia bibliográfica
García-Núñez, M. N., Fraguela-Vale, R., & Bobadilla-Pérez, M. (2023). Actitudes de futuros docentes de Educación Física hacia la enseñanza en lengua extranjera. Expectativas y necesidades formativas. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (VII), 25–44. [https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29160]
Resumen
Spanish education authorities are promoting multilingualism through bilingual and multilingual programmes, with an increasing focus on teaching Physical Education (PE) through the use of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in schools.
Although there have been several studies exploring the effects of this interaction, most focus on the perceptions of practising teachers or on the evaluation of bilingual programmes,
leaving a gap in relation to initial teacher training. The aim of this quantitative study is to
understand prospective PE teachers’ perceptions of their training needs and their readiness
to teach PE through a FL. For this purpose, a cross-sectional, descriptive and correlational
design was used involving 160 students in their third and fourth year of the degree course in
Primary Education with a specialisation in PE at the University of A Coruña. Data were collected through a quantitative questionnaire. The results of the study indicate that students do
not feel competent in the use of a FL and consider that they do not receive sufficient training
to use it as a vehicle for instruction in PE. Despite this lack of competence, students do not
demand further training in CLIL due to their low perceived proficiency in a FL. Las autoridades educativas españolas están promoviendo el multilingüismo a través de programas bilingües y plurilingües, con una creciente atención a la enseñanza de la Educación Física (EF) mediante el uso del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) en las escuelas. Aunque ha habido varios estudios que exploran los efectos de esta interacción, la mayoría se centran en las percepciones de los profesores en ejercicio o en la evaluación de los programas bilingües, dejando un vacío en relación con la formación inicial del profesorado. El objetivo de este estudio cuantitativo es comprender las percepciones de los futuros profesores de educación física sobre sus necesidades de formación y su preparación para enseñar educación física a través de una FL. Para ello, se utilizó un diseño transversal, descriptivo y correlacional en el que participaron 160 estudiantes de tercer y cuarto curso de la licenciatura en EP con especialidad en EF de la Universidad de A Coruña. Los resultados del estudio indican que los estudiantes no se sienten competentes en el uso de un FL y consideran que no reciben la formación suficiente para utilizarlo como vehículo de instrucción en EF.