Mapping the Use of Neurotechnology in Education from an Ethical Perspective
Metadata
Show full item recordAuthor
García Martínez, Inmaculada; Torres Hernández, Norma; Espinosa-Fernández, Irene; Checa Domene, LaraEditorial
Universidad de Sevilla
Materia
Educational neurotechnology Ethics Individualized instruction Neurotecnología educativa Ética Enseñanza individualizada
Date
2023-09-01Sponsorship
Proyecto de I+D+i, PID2019-108230RB-I00, 494 financiado por MCIN/ AEI/10.13039/501100011033Abstract
Neurotechnology has a long tradition in the clinical field. However, it is increasingly present in the field of education. This review
aims to provide an overview of research based on educational neurotechnology that considers the ethical component in its
design and implementation. For this purpose, the PRISMA guidelines for systematic reviews and meta-analyses in the
databases Web of Science, Scopus, ERIC and Science Direct were followed. After the double review process with the inclusion
and exclusion criteria considered, the review sample was set at 12 articles. The main findings found support the effectiveness
of using neurotechnology in the field of education, especially for students with special educational needs. It also shows its
usefulness in the acquisition of instrumental learning and for obtaining improvements in different areas of development such
as attention, memory and motivation. However, in addition to their implicit benefits, the inclusion of educational
neurotechnology implies a number of challenges for both teachers and educational institutions, related to training, ethics and
the administrative and economic management of these resources and tools. Similarly, despite the existence of different
theoretical studies, there is a call for more empirical studies on this topic. La neurotecnología posee una gran tradición desde el ámbito clínico. Sin embargo, cada vez está más presente en el campo
de la educación. Este trabajo de revisión trata de ofrecer una panorámica sobre las investigaciones basadas en
neurotecnología educativa que consideren el componente ético en su diseño e implementación. Para ello, se siguieron las
directrices PRISMA para la realización de revisiones sistemáticas y metaanálisis en las bases de datos Web of Science,
Scopus, ERIC y Science Direct. Tras el proceso de doble revisión con los criterios de inclusión y exclusión considerados, la
muestra de la revisión quedó fijada en 12 artículos. Los principales hallazgos encontrados reivindican la efectividad de utilizar
la neurotecnología en el campo de la educación, especialmente para el alumnado con necesidades educativas especiales.
Asimismo, muestra su utilidad para la adquisición de aprendizajes instrumentales y obtener mejoras en diferentes ámbitos de
desarrollo como la atención, la memoria o la motivación. Sin embargo, además de los beneficios implícitos, la inclusión de la
neurotecnología educativa implica una serie de retos tanto para el profesorado, como para las instituciones educativas,
relacionadas con la formación, la ética y la gestión administrativa y económica de estos recursos y herramientas. De igual
modo, pese a existir diferentes estudios de naturaleza teórica, se hace un llamado para la realización de más estudios
empíricos sobre esta temática.