Morphological competition in present‑day english nominalisation
Metadata
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Lara Clares, CristinaEditorial
Universidad de Granada
Departamento
Universidad de Granada. Programa de Doctorado en Lenguas, Textos y ContextosMateria
Affixation Morphological Competition Nouns Resolution Afijación Competición morfológica Sustantivos Resolución
Date
2023Fecha lectura
2023-08-13Referencia bibliográfica
Lara Clares, Cristina. Morphological competition in present‑day english nominalisation. Granada: Universidad de Granada, 2023 [https://hdl.handle.net/10481/85059]
Sponsorship
Tesis Univ. Granada.Abstract
In linguistic morphology, competition is expected to be resolved, on the
grounds that it is not economical for a system to keep two or more
processes for one purpose (Hock & Joseph 2009: 213). Research on
competition in word formation has focused on the variables that may
favour or constrain the resolution of competition (Aronoff 1976; Plag
1999; Bauer et al. 2010; Bauer et al. 2013).
Based on a restrictive view of competition, whereby competitors
derive from the same base and express the same meaning, this thesis
researches overt suffixation and zero‑affixation for the nominalization of
the semantic categories ACTION, AGENTIVE, INSTRUMENT and STATE
aiming at hints of resolution, diachronically and in present‑day English
(henceforth, PDE). The analysis is by senses instead of by lemmas.
For the diachronic analysis, the earliest and latest attestation
dates of the competing sense of each form in the Oxford English
Dictionary are explored. The results show that in nearly 50% of cases
both forms in the set of competitors (here named cluster) fall out of use,
and one of the forms falls out of use only in c. 15% of clusters.
The analysis in PDE explores resolution in terms of specialisation
regarding mode, register, and meaning. To this aim, the frequency of use
of the competing sense in the British National Corpus is computed for
every competitor. Statistical analysis reveals a significant association
between mode and word‑formation process and also between register
and word‑formation process. Semantic specialisation is explored in
individual clusters but, in this regard, the conclusions are uneven for each
pattern: some clusters show semantic specialisation, others still overlap
clearly in meaning.
The results obtained enlarge on the claim that competition may
take place at varying degrees (Huyghe & Wauquier 2021; Huyghe &
Varvara 2023a) and prove that it needs to be researched at a sense level. En morfología lingüística, se espera que la competición se resuelva, dado
que no es económico para un sistema mantener dos o más procesos para
un mismo propósito (Hock & Joseph 2009: 213). Los estudios sobre la
competición en la formación de palabras se han centrado en las variables
que pueden favorecer o restringir su resolución (Aronoff 1976; Plag
1999; Bauer et al. 2010; Bauer et al. 2013).
Desde una visión restrictiva de la competición, en la que los
competidores derivan de la misma base y expresan el mismo significado,
esta tesis estudia la sufijación explícita y la afijación cero para la
nominalización de las categorías semánticas ACCIÓN, AGENTIVO,
INSTRUMENTO y ESTADO en busca de indicios de resolución, diacrónica y
en inglés contemporáneo. El análisis se basa en sentidos, no en lexemas.
Para el análisis diacrónico, se exploran las fechas de primer y
último registro del sentido que compite de cada forma en el Oxford
English Dictionary. Los resultados muestran que las dos formas del
grupo de competidores dejan de usarse en casi el 50% de los casos, y que
una de las formas cae en desuso en el 15% de los grupos de competidores.
El análisis del inglés contemporáneo explora la resolución en
términos de especialización con respecto al modo, registro y significado.
Para cada competidor, se calcula la frecuencia de uso del sentido que
compite en el British National Corpus. El análisis estadístico revela una
asociación significativa entre modo y proceso de formación de palabras,
y entre registro y proceso. El análisis de pares de competidores señala
que algunos pares muestran especialización semántica, y otros
mantienen un claro solapamiento semántico.
Los resultados ahondan en la idea de que la competición puede
darse en distintos grados (Huyghe & Wauquier 2021; Huyghe & Varvara
2023a) y demuestran que es necesario investigarla por sentidos.