Analysis of motivational climate and social interactions in physical education classes in secondary school
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Universidad de Murcia
Materia
Motivational Climate Prosocial behavior Aggressiveness Physical education Clima motivacional Comportamiento prosocial Agresividad Educación física
Fecha
2023-02-04Referencia bibliográfica
Flores Piñero, M. del C. ., Valdivia Moral, P. Ángel ., & González Hernández, J. . (2023). Análisis del clima motivacional e interacciones sociales en las clases de educación física en secundaria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 12, 1. [https://doi.org/10.6018/sportk.556261]
Resumen
The motivational climate refers to the set of signals from the PE class environment, which can be
implicating the ego or the task. The objective of this research is to know the motivational climate and
its elements such as approach, avoidance, ego and task, prosocial behaviors and aggressive behaviors
of high school students in PE classes. This study has been carried out with a cross-sectional and
intentional methodology, in a sample of Compulsory Secondary Education students (N=84) in
educational centers in Andalucia and the Canary Islands. The results concluded that the motivational
climate generated by the PE teacher and that students may or may not perceive in their classes, has a
definite tendency towards Approach Motivational Climate and Avoidance Motivational Climate,
both with 40.5%. The results also confirm that the students present prosocial behaviors and do not
present aggressive behaviours. El clima motivacional, se refiere al conjunto de conjunto de señales del entorno de la clase de EF, que pueden ser implicante al ego o a la tarea. El objetivo de esta investigación es conocer el clima motivacional y los elementos de éste como son, aproximación, evitación, ego y tarea, las conductas prosociales y conductas agresivas de los estudiantes de secundaria en las clases de EF. El presente estudio se ha llevado a cabo con una metodología de carácter transversal e intencional, en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria (N = 84) en centros educativos de Andalucía y Canarias. Los resultados concluyeron, que el clima motivacional que genera el profesor de EF y que los estudiantes pueden percibir o no en sus clases, tiene una tendencia definida hacia Clima Motivacional Aproximación y Clima Motivacional Evitación, además, el alumnado presenta conductas prosociales y no presenta conductas agresivas.