The role of online teaching platforms in enhancing students’ engagement and academic performance levels: an analytic study in universities of Palestine
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Tarazi, Ayat HasanEditorial
Universidad de Granada
Director
Ruiz Cecilia, RaúlDepartamento
Universidad de Granada. Programa de Doctorado en Ciencias de la EducaciónMateria
Plataformas de enseñanza en línea Compromiso en línea Rendimiento académico Enseñanza superior Centros de aprendizaje electrónico Universidades Online teaching platforms Online engagement Academic performance Higher education; e- learning centers Universities
Fecha
2023Fecha lectura
2023-07-20Referencia bibliográfica
Tarazi, Ayat Hasan. The role of online teaching platforms in enhancing students’ engagement and academic performance levels: an analytic study in universities of Palestine. Granada: Universidad de Granada, 2023. [https://hdl.handle.net/10481/84509]
Patrocinador
Tesis Univ. Granada.Resumen
Los principales objetivos de la presente tesis doctoral eran: determinar el papel de las
plataformas de enseñanza en línea en la mejora del aprendizaje y la enseñanza según la percepción
de los estudiantes de licenciatura de la especialidad de inglés y sus instructores; examinar la
asociación entre el compromiso de los estudiantes y su rendimiento académico durante el
aprendizaje en línea; y explorar los obstáculos que dificultan la eficacia del aprendizaje en línea
en las universidades palestinas.
Se utilizó un enfoque descriptivo de método mixto para la recopilación de datos e incluyó
cuatro métodos: una encuesta de estudiantes, una encuesta de instructores, una encuesta de
preguntas abiertas y entrevistas con gerentes y miembros de centros de E-Learning en tres
universidades palestinas (ANNU, AAU y AQOU) durante el año académico 2021-2022.
Los principales resultados revelaron que los estudiantes en general tenían actitudes
moderadas hacia el papel de la plataforma de enseñanza en línea en la mejora del nivel de
compromiso de los estudiantes, un bajo nivel de acuerdo hacia el papel de la plataforma de
enseñanza en línea en la mejora del rendimiento académico de los estudiantes, y un nivel moderado
de acuerdo sobre el papel de sus profesores durante la enseñanza en línea. En cuanto a los
profesores, el grado general de percepción y actitud de los profesores hacia el papel de la
plataforma de enseñanza en línea en la mejora del aprendizaje de los estudiantes durante las clases
en línea fue bajo. Según el equipo de e-learning, los principales obstáculos que impiden que el elearning
sea útil son tres: la preparación de la infraestructura, la situación política y la falta de
formación y experiencia.
Los resultados de esta tesis influirán en la enseñanza superior para que adopte la enseñanza
en línea de forma que se maximice la participación de los estudiantes y la presencia del
profesorado, especialmente en Palestina. The main aims of the present doctoral thesis were: determining the role of online teaching
platforms in enhancing learning and teaching as perceived by bachelor students of English
specialization and their instructors; examining the association between students’ engagement and
their academic performance during online learning; and exploring obstacles that hinder the
effectiveness of e-learning at Palestinian universities.
A mixed-method descriptive approach was used for data collection and included four
methods: a students’ survey, an instructors’ survey, an open-ended question survey, and interviews
with managers and members of E-Learning centers at three Palestinian universities (ANNU, AAU,
and AQOU) during the academic year 2021–2022.
The main results revealed that students generally had moderate attitudes towards the role of
online teaching platforms in enhancing their engagement. They also demonstrated a low level of
agreement towards the role of online teaching platforms in improving their academic performance
levels. Moreover, results showed that the students had a moderate level of agreement on their
professors’ role and skills in online teaching. In regard to instructors, results illustrated that the
overall degree of instructors’ perceptions and attitudes towards the role of the online teaching
platform in enhancing students’ learning during online lectures was low. Additionally, results from
the e-learning team proved that the main barriers preventing e-learning from being useful are three
major themes: infrastructure readiness, political conditions, and insufficient background and
experiences.
Based on these results, future studies that focus on teacher training and online learning
systems to embrace online teaching in a way that maximizes student engagement and faculty
presence are recommended.