Autocorrección interactiva para la enseñanza y aprendizaje de la programación
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Serrano Collado, ErnestoDirector
Callejas Carrión, ZoraidaDepartamento
Universidad de Granada. Máster en Profesorado de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Trabajo Fin de MásterMateria
Educación Enseñanza Aprendizaje Programación Education Teaching Learning Programming
Fecha
2023Fecha lectura
2019Resumen
Una de las mejores formas de aprender programación es a través de la
realización de ejercicios, pero la labor de corrección de dichos ejercicios es
una tarea que consume mucho tiempo. El coste de la corrección manual
de ejercicios tiene una correlación directa con el número de actividades que
podemos realizar con nuestros alumnos ya que a la hora de planificarlas hay
que tener en cuenta el tiempo que nos va a llevar corregir dichas actividades.
Con herramientas y/o metodologías que nos faciliten dicha corrección
podríamos proponer muchos más ejercicios e incluso generar material de
extensión para alumnos con altas capacidades. Los alumnos que tengan
necesidades especiales de apoyo educativo podrían hacer uso de los resultados
de la corrección para entender dónde fallan. Asimismo los propios
alumnos pueden ayudarse mutuamente incentivando el trabajo en equipo.
Vamos a proponer una metodología de trabajo que mediante el uso
de sistemas de integración continua permitirá la corrección automática de
ejercicios de programación reduciendo así el tiempo de corrección manual.
Además los alumnos podrían ver el resultado de dicha autocorrección
sirviéndoles como sistema de apoyo a su aprendizaje.
Para ilustrar la metodología se van a desarrollar una serie de ejercicios
típicos de programación en los lenguajes de programación incluidos en el
currículo de algunas de las asignaturas de Educación Secundaria, Bachillerato
y Formación Profesional relacionadas con la informática. One of the best ways to learn computer programming is through exercises
but the work of correcting such exercises is a time-consuming task. The cost
of the manual correction of exercises has a direct correlation with the number
of activities that we can carry out with our students, since when planning
them we have to take into account the time it will take us to correct these
activities.
With tools and/or methodologies that facilitate this correction we could
propose many more exercises and even generate extension material for students
with high capacities. Students with special needs for educational support
could use the results of the correction to understand where they fail.
Students can also help each others encouraging teamwork.
We are going to propose a working methodology that through the use of
continuous integration systems will allow the automatic correction of programming
exercises, thus reducing manual correction time. In addition, the
students will be able to see the result of this self-correction, sca olding their
learning.
We will develop some example exercises to show how our methodology
works, these exercises will be developed in the most common programming
languages that are included in the curriculum of various subjects related
with the computer programming.
There are many studies (Benotti, Aloi, Bulgarelli, and Gomez, 2018)
and blogs posts like \How GitHub Classroom and Travis CI improved students'
grades", 2019 that demostrates how self-correction and automatic
code review systems improve programming learning by allowing students to
self-evaluate immediately without having to wait for the correction of the
exercises. In this way the student can see the correction of the exercise when
he is working on it.
With the classic methods of manual correction the student must wait for
this correction, days or even weeks can pass until seeing where it has failed and in many cases having lost the context of what the student was trying
to solve. We apply previous research and knowledge (Rubio and Gonz alez
del Valle, 2018) to achieve the goal of building our custom auto-correction
system.