Ephemeral Architectures for Celebrating Happiness: Symbolic and Persuasive Values of an Archetypal Example
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Sevilla
Materia
Happiness Collective euphoria Festivities Ephemeral decorations Ephemeral architectures Peace National identity Felicidad Euforia colectiva Fiestas Decoraciones efímeras Arquitecturas efímeras Paz Identidad nacional
Date
2023-01-10Referencia bibliográfica
Fernández-Paradas, Antonio-Rafael y Rodríguez-Martín, Nuria (2023). Ephemeral Architectures for Celebrating Happiness: Symbolic and Persuasive Values of an Archetypal Example. ANDULI 23 (2023) pp.201-221. [http://doi.org/10.12795/anduli.2023.i23.11]
Abstract
After more than half a century of war, the announcement of the end of the Third Carlist War resulted in a veritable explosion of happiness and collective euphoria in Spain at the end of the 19th century. On 20 March 1876, Alfonso XII, nicknamed "The Peacemaker", made his triumphal entry into Madrid. The press of the time described the event as one of the happiest in the history of Spain. The aim of this paper is twofold: to contextualize and analyze the importance of the festivities and ephemeral decorations as a reflection of the social happiness of the moment and to analyze the symbolic and persuasive values of one of the ephemeral architectures erected for the occasion. As a final result, we demonstrate how ephemeral architecture and festivals were a source of happiness in the battered Spanish society of the last third of the 19th century, generating social welfare and happiness through art and the nationalist exaltation of the monarchy Tras más de medio siglo de conflictos bélicos, el anuncio del final de la Tercera Guerra
Carlista supuso una verdadera explosión de
felicidad y euforia colectiva en la España finisecular. El 20 de marzo de 1876 se produjo
la entrada triunfal de Alfonso XII, apodado
“el Pacificador”, en Madrid. La prensa de la
época describe el acontecimiento como uno
de los eventos más felices de la historia de
España. El objetivo del presente trabajo es
doble, por un lado, se pretende contextualizar y analizar la importancia que tuvieron las
fiestas y decoraciones efímeras como reflejo
de la felicidad social del momento, y por otro,
analizar los valores simbólicos y persuasivos
de una de las arquitecturas efímeras que se
levantaron para la ocasión. Como resultado
final se pretende evidenciar como las arquitecturas efímeras y las fiestas, fueron un
potenciador de la felicidad en la maltrecha
sociedad española del último tercio del siglo
XIX, generando bienestar y felicidad a través
del arte y de la exaltación nacionalista de la
monarquía.