Elements for a redefinition of TEFL in Spanish Secondary Education
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URI: https://hdl.handle.net/10481/83780Metadatos
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Task-based Content-based approach Intercultural Competence
Fecha
2003Referencia bibliográfica
Trujillo Sáez, F. (2003). Elements for a redefinition of TEFL in Spanish Secondary Education. En G. Luque Agulló, A. Bueno González y G. Tejada Molina (eds.) Las lenguas en un mundo global. Jaén: Universidad de Jaén, pp. 101-111.
Resumen
This paper introduces a framework to redefine TEFL in Spanish Secondary Education. In spite of
the undeniable progress of language education in Spain, there are a number of problems which frustrate
teachers and learners provoking poor results. Some of the problems involve decisions about language and
methodology taken by teachers who are still too concerned about form and grammar.
This redefinition of TEFL is based on four pillars: the task-based approach, the content-based
approach, language awareness and intercultural competence. The task-based approach is the framework
in which academic contents are dealt with. Language awareness represents a new perspective on form
and grammar within a communicative approach. Finally, the intercultural competence is the educational
objective of language education. Each of these four concepts have theoretical and practical implications
which may help redefine the curricular design of English teaching in Spain. Este trabajo presenta un marco para redefinir la enseñanza de inglés como lengua extranjera en
la educación secundaria española. A pesar del innegable progreso de la educación lingüística en España,
hay ciertos problemas que frustran a profesores y estudiantes provocando malos resultados. Algunos de
estos problemas incluyen decisiones tomadas por los profesores en relación con la lengua y la
metodología, demasiado preocupados aún por la forma y la gramática.
Esta redefinición de la enseñanza del español como lengua extranjera se basa en cuatro pilares:
el enfoque basado en tareas, el enfoque basado en contenidos, la conciencia lingüística y la competencia
intercultural. El enfoque basado en tareas es el marco en el cual tratar contenidos académicos. La
conciencia lingüística representa una nueva perspectiva acerca de la forma y la gramática dentro de un
enfoque comunicativo. Por último, la competencia intercultural es el objetivo educativo de la educación
lingüística. Cada uno de estos cuatro conceptos tiene implicaciones teóricas y prácticas que pueden
ayudar a redefinir el diseño curricular de la enseñanza del inglés en España.