Diversity in educational communities: teaching english as a foreign language to learners with hearing loss and communicational deficits
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Cultural diversity Social Inclusion Community Bilingual education Sociology of education Diversidad cultural Comunidad Educación bilingüe Sociología de la educación
Date
2022-10-24Referencia bibliográfica
Moreira-Vinces, C.A. & Villafuente-Holguín, J. (2022). Diversity in educational communities: theaching English as a foreign language to learners with hearing loss and communicational deficits. MODULEMA. Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 6, 101-116. [http://dx.doi.org/10.30827/modulema.v6i.24575]
Abstract
This research aims to improve the work of teachers towards the diversity
of students in educational communities. The case study methodology is
used to determine the changes in the learning of vocabulary in English as
a foreign language in two children aged 11 and 13, diagnosed with hearing
loss and communication difficulties. The research team carried out an
educational intervention for six months that used word memorization
strategies supported by realia and gamification. The instruments used are
the semi-structured interview, participatory observation, and the Tevi-R
test to monitor the vocabulary acquisition progress of students with
hearing impairment. The results show that the memorization strategy
improved the informants’ ability to remember a greater number of words
learned in English, going from 4 words/session reported in the pre-test to
9 words/session reported in the post-test. Esta investigación tiene como objetivo mejorar el trabajo de los docentes
hacia la diversidad de los estudiantes en las comunidades educativas. Se
utiliza la metodología de estudio de caso para determinar los cambios en
el aprendizaje del vocabulario en inglés como lengua extranjera en dos
niños con edad de 11 y 13 años, diagnosticados con pérdida auditiva y
déficit comunicacional. El equipo investigador ejecutó durante seis meses
una intervención educativa que utilizó estrategias de memorización de
palabras apoyadas en realia y gamificación. Los instrumentos utilizados
son la entrevista semiestructurada, la observación participativa y la
prueba Tevi-R para monitorear el progreso de adquisición de vocabulario de estudiantes con déficit auditivo. Los resultados muestran que la
estrategia de memorización mejoró la capacidad de los informantes
para recordar mayor número de palabras aprendidas en inglés, pasando
de 4 palabras/sesión reportada en la prueba previa a 9 palabras/sesión
reportada en la prueba posterior.