La transmedia Digital Monster como patchwork mitológico-creencial: sincretismo y reconfiguraciones de mitos, leyendas y creencias en la configuración del Mundo Digimon
Metadata
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Universidad Complutense de Madrid
Materia
Digimon Mitos Digital Tecnología Anime Mass media Myth Technology
Date
2022-09-27Referencia bibliográfica
Ojeda-García F. M. y Ogáyar-Marín F. J. (2022). The Digital Monster transmedia as a credence-mythological patchwork: syncretism and reconfigurations of myths, legends, and beliefs in the configuration of the Digimon World. Amaltea. Revista de mitocrítica, 14, e82319. [https://doi.org/10.5209/amal.82319]
Abstract
Digimon llegó a España en los 2000, convirtiéndose en una popular serie de consumo infantil-adolescente. Ambientada en
un entorno digital habitado por monstruos digitales: el Digimundo; explota tropos asociados a sistemas mítico-creenciales clásicos
y los exporta a la actualidad, estableciendo un ejercicio sincrético y vínculo con lo tecnodigital. Así, alimentándose de tecnomitos
contemporáneos, emergen realidades míticas híbridas, reflejo de nuestra actitud frente a nuevas experiencias digitalmente mediadas.
A partir del análisis de contenido de 253 capítulos, que conforman cinco temporadas de la serie, se comprende cómo lo mítico se
transforma e hibrida en mass media actuales, utilizando el anime como contexto para estos procesos. Digimon arrived in Spain in 1999, quickly becoming a popular series for children and teenagers. Set in a digital environment
inhabited by digital monsters: the Digital World; exploits tropes associated with traditional mythical and belief systems and exports
them to the present day, through a syncretic exercise and establishing a link with the digital context. Thus, feeding on contemporary
“technomyths”, new hybrid mythical realities emerge, which are faithful reflections of the human attitude towards digitally mediated
experiences. Through the content analysis of the 253 chapters that make up the first seasons of the series, the article aims to understand
the ways in which mythic narratives are transformed and hybridised in today’s mass media, using the transmedia Digital Monster as a
context for these processes.