Examining foreign language listening anxiety and its correlates: A meta-analysis
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Li, RuiEditorial
Universidad de Granada
Materia
Foreign language Listening anxiety Meta-analysis Correlate Strategy Lengua extranjera Ansiedad auditiva Meta análisis Correlación Estrategia
Fecha
2022-06-01Referencia bibliográfica
LiR. (2022). Examining foreign language listening anxiety and its correlates: a meta-analysis. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (38), 99-117. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi38.22173]
Resumen
While researchers have focused on examining the relationship between foreign
language listening anxiety and its related correlates, most of their findings are largely
inconclusive. To solve the problem, this meta-analysis investigates the overall average correlation
between foreign language listening anxiety and its four key correlates, including two
high-evidence correlates (listening performance and listening strategy) and two low-evidence
correlates (motivation and reading anxiety) identified in the literature. For the two
high-evidence correlates, a moderator analysis was also conducted to examine the moderating
effects of learners’ age, foreign language proficiency and language distance. The results
obtained a moderate and small negative correlation of listening performance and listening
strategy, respectively. The two low-evidence correlates had small and moderate-to-large effect
sizes, with motivation being the small and negative correlate, and reading anxiety being
the moderate-to-large and positive correlate. Learners’ age and foreign language performance
were found to be significant moderators. Si bien los investigadores se han centrado en examinar la relación entre la
ansiedad al escuchar un idioma extranjero y sus correlatos relacionados, la mayoría de
sus hallazgos no son concluyentes. Para resolver el problema, este meta análisis investiga
la correlación promedio general entre la ansiedad al escuchar un idioma extranjero
y sus cuatro correlatos clave, incluidos dos correlatos de alta evidencia (rendimiento
auditivo y estrategia de escucha) y dos correlatos de evidencia baja (motivación y ansiedad
de lectura) identificados en la literatura. Para los dos correlatos de alta evidencia,
también se realizó un análisis de moderación para examinar los efectos moduladores
de la edad de los alumnos, el dominio del idioma extranjero y la distancia lingüística.
Los resultados obtuvieron una correlación negativa moderada y pequeña entre el rendimiento
auditivo y la estrategia auditiva, respectivamente. Los dos correlatos de baja
evidencia tuvieron tamaños de efecto pequeños y de moderados a grandes, siendo la
motivación el correlato pequeño y negativo, y la ansiedad de lectura el correlato positivo
de moderado a grande. Se descubrió que la edad de los alumnos y el rendimiento en
idiomas extranjeros eran moderadores importantes.