Reading Comprehension and Motivation in Early Childhood Education Using Light
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Early childhood education Reading habit Children’s literature Reading comprehension Motivation Educación Infantil Hábito lector Literatura infantil Comprensión lectora Motivación
Date
2022-12-13Referencia bibliográfica
Delgado Marín, M. D., Méndez, I., & Ruiz Esteban, C. (2022). Comprensión y motivación lectora en Educación Infantil a través de la luz. Investigaciones Sobre Lectura, 2(17). [https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14399]
Résumé
Early childhood education is the basis of children’s education, especially in the fields of reading and writing. The use of
innovative resources in the classroom that motivate and awaken reading interest, as a preliminary step to a habit that will
be acquired in primary school, becomes the main task of teachers who value the importance of reading in the personal
and academic development of their pupils. The aim of this project was to help the comprehension of literary texts in order
to awaken interest and reading motivation by using light and manipulative materials, favoring the pleasure of reading. It
consisted of the narration of stories and the subsequent completion of activities through the use of old overhead projectors
employed as light tables. This study included 326 students aged 4 to 6 years (51.8% of whom were boys) enrolled in preschool
education in schools in the Region of Murcia (Spain). A sociodemographic scale, the Mierisuo-Storm and Soinnien
scale (2012), and an observational record were administered as instruments for the collection of information. The results
obtained show that 99% of the students understood the argument of the text and were able to carry out the subsequent
activities using the resources offered; the same percentage showed interest in further readings. In conclusion, it can be
stated that the implementation of new resources in the classroom focused on the comprehension of texts helps awaken in
children the motivation and interest necessary to train them as future readers La etapa de Educación Infantil es la base de la formación del menor, especialmente en el ámbito de la lectura y de la
escritura. El empleo de recursos innovadores en el aula que motiven y despierten el interés lector, como paso previo a un
hábito que será adquirido en Primaria, se convierte en la principal labor del docente que valora la trascendencia de la
lectura en el desarrollo personal y académico de su alumnado. Este proyecto tuvo como objetivo ayudar a la comprensión
de los textos literarios para despertar el interés y la motivación lectora a través de la luz y materiales manipulativos,
favoreciendo el placer por la lectura. Consistió en la narración de cuentos y la posterior realización de actividades
mediante el empleo de los antiguos retroproyectores utilizados como mesas de luz. Los participantes de este estudio
fueron 326 alumnos de 4 a 6 años (51.8 % eran niños) de Educación Infantil de colegios de la Región de Murcia. Se
administraron como instrumentos para la recogida de información una escala sociodemográfica, la escala de Mierisuo-
Storm y Soinnien (2012) y un registro observacional. Los resultados obtenidos muestran que el 99 % del alumnado
comprendió el argumento del texto y fue capaz de realizar las actividades posteriores empleando para ello los recursos
ofrecidos; el mismo porcentaje mostró interés por posteriores lecturas. Como conclusión, se puede afirmar que la
implementación de nuevos recursos en el aula enfocados a la comprensión de los textos ayuda a despertar en el menor la
motivación y el interés necesario para formarlos como futuros lectores.