The case method in the teaching of contemporary Arab political thought: The shutdown of the pan-Arab newspaper al-Ḥayāt as a case study
Metadata
Show full item recordEditorial
Asociación Española de Ciencia Política y de la Administración
Materia
Active methodologies Case method Arab political thought MENA Region Teaching Metodologías activas Método de caso Pensamiento político árabe Región MENA Enseñanza
Date
2022-11-28Referencia bibliográfica
Macías-Amoretti, J. A. (2022). The case method in the teaching of contemporary Arab political thought: The shutdown of the pan-Arab newspaper al-Ḥayāt as a case study. Revista Española de Ciencia Política, 60, 115-144. Doi: [https://doi.org/10.21308/recp.60.04]
Abstract
Backed by the development of postcolonial studies and subaltern studies, the teaching of contemporary
Arab political thought as a “border” and interdisciplinary subject must provide students
with the theoretical and conceptual tools to respond to the ideological, social, political and intellectual
dynamism of contemporary Arab societies in transformation. To apply this methodological
approach, this article presents a practical activity based on the case method (CM). As its general
objective, the method challenges students to assume learning as a space for cross-cultural reflection
through the analysis and argumentation of a real case history: in this instance, the definitive closure
of the influential pan-Arab newspaper al-Ḥayāt in March 2020, after almost 75 years of existence.
The activity trains students in general and instrumental competences, such as critical text analysis,
by positioning them face-to-face with the case under study. After analyzing and evaluating the case
elements provided in the classroom, students can apply any previously acquired knowledge about
reform, identity, democracy, culture, Arab nationalism, capitalism, etc. Responding to the case in
question, students proved to be able to develop alternatives and synthesize their own views. This
method also encourages students to analyze their self-perception of this process. Respaldado por el surgimiento de los estudios poscoloniales y los estudios subalternos, la enseñanza
del pensamiento político árabe contemporáneo como materia “fronteriza” e interdisciplinaria debe dotar a los estudiantes de las herramientas teóricas y conceptuales para responder al dinamismo ideológico, social, político e intelectual de las sociedades árabes contemporáneas en transformación. Para aplicar este enfoque metodológico, este artículo presenta una actividad práctica basada en la metodología de caso. Su objetivo general es que los alumnos asuman el aprendizaje como un espacio de reflexión intercultural a través del análisis y la argumentación de un caso real: el cierre definitivo en marzo de 2020 del influyente diario panárabe al-Ḥayāt tras casi setenta y cinco años de existencia. La actividad fomenta la formación de competencias generales e instrumentales, como el análisis crítico de textos, a través del posicionamiento de los alumnos frente al caso de estudio. Tras analizar y evaluar sus elementos impartidos en el aula, los estudiantes son capaces de aplicar los conocimientos adquiridos previamente sobre reforma, identidad, democracia, cultura, nacionalismo árabe, capitalismo, etc. Respondiendo al caso en cuestión, se confirma que fueron capaces de desarrollar alternativas y sintetizar sus propios enfoques. Este método también les permitió analizar su autopercepción de este proceso.