Recycled aggregate in road construction following the Spanish General Technical Specifications for Roads and Bridge Works (PG-3): a case study
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Show full item recordAuthor
Martín Morales, María; Cuenca Moyano, Gloria María; Zamorano Toro, Montserrat; Valverde Palacios, IgnacioEditorial
CSIC
Materia
Construction waste Demolition waste Recycled aggregate Road construction Spanish General Technical Specifications for Roads and Bridge Works (PG-3) Residuos de construcción Residuos de demolición Árido reciclado Obras de carreteras Pliego de Prescripciones Técnicas Generales para Obras de Carreteras y Puentes (PG-3)
Date
2013Referencia bibliográfica
Martín-Morales, M... [et al.] (2013). Recycled aggregate in road construction following the Spanish General Technical Specifications for Roads and Bridge Works (PG-3): a case study. Inf Constr, 65(529), 107-119. doi: [10.3989/ic.11.125]
Sponsorship
Approximate Reasoning and Artificial Intelligence ARAI-TIC 111; Department of Building Construction at the University of Granada; Innovation and Science Division of the Andalusian Regional Government TIC02913Abstract
This research characterizes four samples
of recycled aggregate for their potential
use in road construction projects in
consonance with the Spanish General
Technical Specifications for Roads and
Bridge Works (PG-3). Although some
fractions were of sufficient quality for the
construction of embankments, backfills,
and quarry-run fills, they were ultimately
found to be unsuitable for the construction
of underground drainage, granular
structural layers, soil stabilization and
concrete pavements. They were negatively
evaluated because of their particle
size distribution and sulfate content.
Nevertheless, the quality of this recycled
aggregate could be substantially improved
by manually removing the gypsum before
the crushing process at the plant or by
selecting the material with greater care at
the beginning of the process. Finally, we
suggest that Construction and Demolition
(C&D) waste plant managers should modify
the manufacturing process to obtain
a suitable particle size distribution in
accordance with PG-3 requirements and
the projected use of the aggregate. En esta investigación se han caracterizado
cuatro muestras de árido reciclado para
su potencial uso en obras de carreteras
en España siguiendo el Pliego de Prescripciones
Técnicas Generales para Obras
de Carreteras y Puentes (PG-3). Aunque
algunas fracciones presentaron suficiente
calidad para la construcción de terraplenes,
rellenos localizados y rellenos todo
en uno, resultaron inadecuadas para la
construcción de drenes subterráneos,
zahorras, suelos estabilizados y pavimentos
de hormigón. Obtuvieron una evaluación
negativa en cuanto a distribución
granulométrica y contenido en sulfatos.
No obstante, la calidad de este árido reciclado
podría mejorar sustancialmente eliminando
manualmente
el yeso antes de
la trituración en planta o seleccionando
el material con un mayor cuidado al inicio
del proceso. Finalmente, recomendamos
que los empresarios de las plantas de residuos
de construcción y demolición modifiquen
el procedimiento de fabricación
para obtener una distribución granulométrica
adecuada, de acuerdo con los requisitos
del PG-3 y el uso previsto del árido.