Training teachers of English as a medium of instruction: The use of metadiscourse devices
Metadata
Show full item recordAuthor
Carrió Pastor, María LuisaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Teacher training Metadiscourse EMI Textual devices Interactional devices Formación de profesores Metadiscurso IMI Marcadores textuales Marcadores interactivos
Date
2022-01-30Referencia bibliográfica
Carrió PastorM. L. (2022). La formación de profesores de Inglés como medio de instrucción: El uso de marcadores metadiscursivos. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (37), 177-192. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.16957]
Abstract
This paper explores the outcomes of training pragmatics identifying the
metadiscourse devices that are used by the content teachers enrolled on a course leading to
a university qualification for teaching in English within the context of a Spanish-speaking
country. Specifically, I focus on the analysis of the frequencies of the textual and interactional
devices used by university lecturers during an online English as a Medium of Instruction
(EMI) course with the aim of identifying the use of devices and how it could affect in
their profession. The method followed involved the analysis of one hundred teaching units.
The first step of this analysis was to collect the final projects written during three academic
years by EMI university lecturers who were enrolled on an online course at Universitat
Politècnica de València. I then identified the frequencies of textual and interactional devices,
analysed their functions in the teaching unit and compiled examples. The results were later
compared with the pragmatic training received during the training course and I also proposed
some guidelines to help EMI teachers improve the use of metadiscourse devices. Finally,
conclusions that could be useful for EMI trainers and trainees were drawn. Este artículo explora los resultados de la formación en pragmática, identificando
los elementos metadiscursivos que utilizan los profesores de contenido que realizan un
curso para obtener un diploma universitario para enseñaren inglés en España. En concreto,
me centro en el análisis de las frecuencias de los marcadores textuales e interactivos utilizados
por estos profesores universitarios durante el curso online sobre Inglés como Medio
de Instrucción (IMI), con el objetivo de identificar su uso y cómo puede ello afectar en su
profesión. El método utilizado implicó el análisis de cien unidades didácticas. El primer paso
de este análisis fue recopilar los trabajos finales redactados durante tres cursos académicos
por profesores universitarios de IMI matriculados en un curso online de la Universitat Politècnica
de València. A continuación, identifiqué las frecuencias de los elementos textuales e
interactivos, analicé sus funciones en la unidad didáctica y comenté los ejemplos. Los resultados
se compararon posteriormente con los conocimientos pragmáticos recibidos durante el
curso de formación y también realicé algunas propuestas para ayudar a los profesores de IMI
a mejorar el uso de los marcadores metadiscursivos. Por último, se extrajeron conclusiones
que podrían ser útiles para los formadores y aprendices de IMI.