Motivation and Social Skills in Nursing Students Compared to Physical Education Students
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Murcia
Materia
Motivation Nursing Physical education Social skills University students Motivación Enfermería Educación física Habilidades sociales Estudiantes universitarios
Fecha
2022-01-01Referencia bibliográfica
Sánchez-Bolívar, L., Escalante-González, S., & Martínez-Martínez, A. (2022). Motivation and Social Skills in Nursing Students Compared to Physical Education Students . SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 11, 5. [https://doi.org/10.6018/sportk.462121]
Resumen
One of the relevant factors that explain human behavior, in the acts that develops in daily life, is
motivation. The aim of this study was to determinate the level of motivation and social skills in
nursing degree student and compare with the level of motivation of physical education students. A
descriptive and correlational study, with a cross-sectional design was used in this research (n= 101;
22.03 + 5.8 years old), using the Spanish version of the Situational Motivation Scale (SIMS). It can
be highlighted that there is a predominantly female student population in this campus, with a higher
motivational level. The predominant religion is the Christian/Catholic, counting with mean values in
identified regulation superior to those of the rest. Regarding social skills, thinking (optimistic or
pessimistic), empathy and assertiveness are the skills that influence the degree of motivation of
students. Regarding the level of motivation, Nursing students show a medium-high level and
Physical Education, a high level. Motivation is intrinsic in nursing students and more extrinsic in
Physical Education students, although there are also high levels of intrinsic motivation. Uno de los factores relevantes que explican el comportamiento humano, en los actos que se
desarrollan en la vida diaria, es la motivación. El objetivo de este estudio fue determinar el nivel de
motivación y habilidades sociales en estudiantes de enfermería y compararlo con la motivación de
estudiantes universitarios de educación física. Para ello, se realizó un estudio descriptivo y
correlacional, con un diseño transversal, en (n=101; 22.03+5.8 años), utilizando la Escala de
Motivación Situacional (SIMS). Se puede resaltar que hay una población estudiantil
predominantemente femenina, con un mayor nivel de motivación, hecho que se repite en estudiantes
de Educación Física. La religión predominante es la cristiana/católica, contando con valores medios
en una regulación identificada superior a la del resto. El pensamiento, la empatía y la asertividad son
las habilidades que influyen en el grado de motivación de los estudiantes. Existe una relación
negativa entre la motivación intrínseca y la pasividad y entre la motivación intrínseca y la
agresividad. En cuanto al nivel de motivación, el alumnado de Enfermería manifiesta un nivel medioalto y el de Educación Física, un nivel alto. La motivación es intrínseca en estudiantes de enfermería
y más extrínseca en el alumnado de Educación Física, aunque también, existen altos niveles de
motivación intrínseca.