Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorLaguna Martínez, Ana 
dc.date.accessioned2022-01-11T08:43:10Z
dc.date.available2022-01-11T08:43:10Z
dc.date.issued2021-11-24
dc.identifier.citationLaguna Martínez, A. (2021). La metáfora fotográfica: Heartfield, Brecht, Sebald. Escritura e Imagen, 17, 69-87. [https://doi.org/10.5209/esim.78934]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/72298
dc.descriptionThis article is part of my PhD thesis as Teaching and research staff (PDI) funded by the Training Programme for University Teaching Staff (FPU), UGR Research and Knowledge Transfer Fund (PPIT), especially as a result of a researching stay at Durham University. I am very grateful to Professor Jonathan J. Long, who received me so kindly at Durham University. This work is result of that experience and what I learned from him.es_ES
dc.description.abstractFrom a semiotic point of view, photography is still considered a different kind of sign. Then, how can imagetext works be studied, formed by photography and word? This article argues that fictional texts expose the semiotic nature of photographs, showing that photographs are signs, different from their referents. The fictional, intermedial texts studied here are John Heartfield’s, Bertolt Brecht’s, and W.G. Sebald’s: three authors linked by German history. In the light of Umberto Eco’s semiotics, photographs can also be considered metaphors, enable to provide a new kind of iconicity and to overcome their realistic weight.es_ES
dc.description.abstractDesde un punto de vista semiótico, la fotografía todavía se considera un tipo diferente de signo. Entonces, ¿cómo se pueden estudiar las obras de imagen y texto formadas por fotografía y palabra? Este artículo sostiene que los textos de ficción exponen la naturaleza semiótica de las fotografías, mostrando que las fotografías son signos que difieren de sus referentes. Los textos de ficción e intermediales aquí estudiados son los de John Heartfield, Bertolt Brecht y W.G. Sebald: tres autores vinculados por la historia de Alemania. A la luz de la semiótica de Umberto Eco, las fotografías también pueden considerarse metáforas, capaces de aportar un nuevo tipo de iconicidad y superar su peso realista.es_ES
dc.description.sponsorshipTraining Programme for University Teaching Staff (FPU)es_ES
dc.description.sponsorshipUGR Research and Knowledge Transfer Fund (PPIT)es_ES
dc.description.sponsorshipDurham Universityes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Complutense de Madrides_ES
dc.rightsAtribución 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectPhotography es_ES
dc.subjectSemiotics es_ES
dc.subjectMetaphor es_ES
dc.subjectUmberto Ecoes_ES
dc.subjectJohn Heartfieldes_ES
dc.subjectBertolt Brechtes_ES
dc.subjectW. G. Sebaldes_ES
dc.subjectFotografía es_ES
dc.subjectSemiótica es_ES
dc.subjectMetáfora es_ES
dc.titleThe Photographic Metaphor: Heartfield, Brecht, Sebaldes_ES
dc.title.alternativeLa metáfora fotográfica: Heartfield, Brecht, Sebaldes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.5209/esim.78934
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución 3.0 España
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución 3.0 España