Reducing Speaking Anxiety in EFL Classrooms: An Explanatory Mixed-Methods Study
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Foreign language speaking anxiety EFL learners Presentations Feedback Ansiedad por hablar un idioma extranjero Estudiantes de inglés como lengua extranjera Presentaciones Retroalimentación
Date
2021Referencia bibliográfica
Ölmezer Öztürk, Elçi̇n; Öztürk, Gökhan. Reducing Speaking Anxiety in EFL Classrooms: An Explanatory Mixed-Methods Study. Porta Linguarum 36, junio 2021, 249-261. [DOI: 10.30827/portalin.v0i36.18018]
Abstract
This study outlines the impact of a process enriched with mini-speeches, presentations, and scaffolded feedback on EFL learners’ foreign language speaking anxiety. The
participants included 52 university freshman students and the data were collected during
an oral 14-week communication course. For quantitative data, the foreign language speaking anxiety scale (FLSAS) was administered as pre and post tests and the qualitative data
included reflection reports and a focus group interview at the end of the semester. The data
derived from the scale were analyzed through a paired-sample t-test and the qualitative data
were analyzed using a content analysis scheme. The findings revealed a significant impact
of the aforementioned activities, leading to around thirty percent reduction in participants’
EFL speaking anxiety. Highlighting the effectiveness of feedback sessions, the participants
suggested that the major gains of this process were a) increased self-confidence, b) increased
opportunities to speak, and c) learning from their own mistakes, all of which helped them
become less anxious learners. In line with these findings, the study offers several suggestions
for both practitioners and research purposes. Este estudio describe el impacto de un proceso, enriquecido con mini-discursos, presentaciones y retroalimentación escalonada, sobre la ansiedad de hablar un idioma
extranjero de los estudiantes de inglés como lengua extranjera. Los participantes incluyeron
52 estudiantes de primer año en contexto universitario y los datos fueron recogidos dentro
del alcance de un curso de comunicación oral en un período de 14 semanas. La escala de ansiedad al hablar en lenguas extranjeras (FLSAS) se administró como pruebas previas y posteriores para los datos cuantitativos y los datos cualitativos incluyeron informes de reflexión
y una entrevista de grupo focal al final del semestre. Los hallazgos demostraron el impacto
significativo de las actividades antes mencionadas en la reducción de la ansiedad de hablar
EFL de los participantes en un treinta por ciento. Destacando la efectividad de las sesiones de
retroalimentación, los participantes también expresaron que a) ganar confianza en sí mismos,
b) brindar más oportunidades y c) aprender de sus propios errores fueron los principales logros de este proceso que los ayudaron a convertirse en aprendices menos ansiosos.